Peran Karyawan Dalam Meningkatkan Layanan Digitalisasi Pada Nasabah Bank BCA Undaan Surabaya

Harmony Jordan Miracle Setijadi, Is Fadhillah

Abstract


This study was prepared by the author to determine the implementation of the role and efforts of employees in improving digitalization services that have an impact on customer response at Bank BCA Undaan Surabaya. The background of this research is the development of BCA Bank's transaction service system which has adapted to digitalization services. In his research, the author used qualitative methods, with customers as subjects and employees as objects. The data obtained are the results of observations and interviews. The results obtained from this research are: 1) The role of Bank BCA Undaan Surabaya employees is crucial because in addition to acting as a liaison between technology and customers, employees also provide education and assistance to customers and ensure the resolution of obstacles; 2) The response of customers to the digitalization services of Bank BCA Undaan Surabaya is mostly welcoming because it improves transactions to be efficient and practical; 3) Efforts made by employees in improving digitalization services to customers include a proactive approach, internal collaboration, and friendly and responsive service. It can be concluded that the proper implementation of employee roles and efforts can have a good impact on customer response in using digitalization services.

Keywords


peran karyawan, layanan digitalisasi, nasabah

Full Text:

PDF

References


Agustini, Putri, dkk. 2022. “Peran Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan ODP Sekertariat DPRD Provinsi Sumatera Selatan”. Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah 2(1):113-122.

Andiny, Tiavone Theressa. 2023. “Peran Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Diakonia di Era Digital”. Teologi dan Musik Gereja 3(1):82-87.

Arief Budiyanto. (2021). Pemasaran Jasa: Pengertian Dan Perkembangan. Cipta Media Nusantara (CMN).

BCA. 2023. “Tentang BCA” https://www.bca.co.id/id/tentang-bca

Claretta, Dyva & Vanesya Putri Riduwan. 2022. “Strategi Humas SSC Kacapiring Surabaya Dalam Era Digitalisasi Pada Pandemi Covid-19”. Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial 2(3):251-253.

Danuri, Muhamad. 2019. “Perkembangan Dan Transformasi Teknologi Digital”. Ilmiah Infokam 15(2):116-123.

Dewi, Rusmala & Wiwin Agustian. 2022. “Analisis Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Pelayanan Dinas Kearsipan dan Perpustakaan Kota Palembang”. Ilmiah Bina Manajemen 5(2):51-57.

Fadli, Muhammad Rijal. 2021. “Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif”. Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum 21(1):33-54.

Fiantika, Feny Rita, dkk. 2022. Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang: PT Global Eksekutif Teknologi.

Hery. 2019. Dasar Dasar Perbankan. Jakarta: PT Grasindo. Huzaifi, Ali, dkk. 2022. “Peran Sumber Daya Manusia Dalam Mengembangkan Kinerja Pada UMKM Griya Cendekia Di Desa Curug, Kecamatan Gunung Sindur, Kabupaten Bogor”. Ilmiah Mahasiswa Mengabdi 2(1):1-14.

Indriyani, Azizah. 2020. “Manajemen SDM Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Dan Kualitas Pelayanan Di Ridwan Institute Cirebon”. Syntax Idea 2(8): 346-362.

Jerry Walo, Awan Yanuarko, Asrori, Tini Apriani, Anthonius Riva, M. Sadik UL. Amin Faruk, Septian Putri Palupi, Naomi Ratna Sari, & Diah Ayu Kusumaningrum. (2022). Inovasi Digitalisasi Pelayanan Publik, Tata Kelola Pemerintahan, dan Inovasi Bentuk Lainnya Pada Daerah Terinovatif. Bina Praja Press.

Kuwat Slamet & Hermawan Sukoasih. (2023). Pengelolaan dan Digitalisasi Perbendaharaan Negara. Bumi Aksara.

Lantaeda, Syaron Brigette, dkk. 2017. “Peran Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Dalam Penyusunan RPJMD Kota Tomohon”. Administrasi Publik 4 (48):1-9.

Lubis, Dewi Shinta Wulandari. 2023. “Tantangan Dan Peran Sumber Daya Manusia Dalam Menghadapi Era Society 5.0”. Ekonomi dan Bisnis 5(1):6-14.

Masduki, Siha, A., & Aji Permana. (2021). Mengasah Jiwa Kepemimpinan: Peran Organisasi Kemahasiswaan. Penerbit Adab.

Nurfitriani. (2022). Manajemen Kinerja Karyawan. Cendekia Publisher.

Pajriah, Sri. 2018 “Peran Sumber Daya Manusia Dalam Pengembangan Pariwisata Budaya Di Kabupaten Ciamis”. Artefak: History and Education 5(1): 25-34.

Rahmawati, I., Sa’adah, L., & Chabib, M. N. (2020). Karakteristik Individu dan Lingkungan Kerja serta Pengaruhnya terhadap Kepuasan Kerja Karyawan. LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah.

Raza, Erwin. 2020. “Manfaat dan Dampak Digitalisasi Logistik di Era Industri 4.0”. Logistik Indonesia 4(1):49-63.

Salmah & Andreas Murti. 2020. “Dampak Digitalisasi Terhadap Peran Front Office Dalam Bisnis Perbankan”. Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi 6(2):145-156.

Sari, Nilam & Abrar Amri. 2018. “Peran SDM Dalam Perkembangan Perbankan Syariah: Analisis Kualitas dan Kinerja Pegawai”. Wacana Hukum Islam dan Kemanusiaan 18(2):227-249.

Supadmini, N. K. (2021). Peranan Pasraman dalam Meningkatkan Sradha dan Bhakti Siswa. Nilacakra.

Wildan, M. A., & Sa’adah, L. (2021). Pentingnya Motivasi untuk Meningkatkan Kinerja Karyawan. LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah.

Yusanto, Yoki. 2019. “Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif”. Scientific Communication 1(1):1-13




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12806639

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Harmony Jordan Miracle Setijadi, Is Fadhillah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704