Pembiasaan Senam di Sekolah Dasar Dalam Mewujudkan Tujuan Ketiga dari Program Sustainable Development Goals (SDGs)

Arum Febriliana Pratiwi, Nursiwi Nugraheni

Abstract


This article was created with the aim of collecting information regarding the implementation of the sustainable development goals (SDGs) program in elementary schools. Of the seventeen SDGs goals, there is one goal that covers good health and welfare, which is listed in the third goal. In schools, the third goal of the SDGs can be implemented through physical health habituation programs such as gymnastics. Through this library research-based literature review method, some valid information was obtained regarding schools that have implemented gymnastics as a medium that can have a positive impact on students' health. Apart from health, there are other positive impacts such as changes in attitudes and better learning behavior which indirectly create a quality learning process.

Keywords


health, exercise, sustainable development goals, SDGs

Full Text:

PDF

References


Adliroh, A. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Melakukan Senam Kebugaran Jasmani Indonesia Bersatu 2018 Melalui Metode Pembiasaan Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(3), 111-119.

Afif Rafiun, M. Y. (2022). Pengaruh Senam Poco-Poco terhadap Tingkat Kabugaran Jasmani Siswa Kelas V SDN 03 Sila. Jurnal Pendidikan Olahraga, 01(01), 14–17.

Aji, S. P., & Kartono, D. T. (2022). Kebermanfaat Adanya Sustainable Development Goals (SDGs). Journal of Social Research, 1(6), 507-512.

Babang, V. M. M. F., Ladjar, M. A. B., & Fobia, R. E. (2022). Strategi Pembelajaran Aktivitas Ritmik di SD Kristen Anugerah Haukoto Kota Kupang. Journal of Physical Education Health and Sport Sciences, 3(1), 64-70.

Fauzati, T., Khosiyono, B. H. C., Cahyani, B. H., & Nisa, A. F. (2023). Evaluasi Penanaman Pendidikan Karakter Melalui Metode Pembiasaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4156-4165.

Gantini, H., & Fauziati, E. (2021). Penanaman Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembiasaan Harian dalam Perspektif Behaviorisme. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 145-152.

Ginting, R. B., & Mustika, D. (2023). Pembiasaan Pembelajaran Berkarakter Terhadap Penguatan Karakter Siswa SD Negeri 17 Pekanbaru. ADIBA: Journal of Education, 3(3), 348-358.

Hadjarati, H., Kadir, S., & Bait, Y. (2022). Penyuluhan Pencegahan Stunting Pada Anak Dalam Mencapai Tujuan Sustainable Development Goals (Sdgs) Di Desa Jaya Bakti dan Desa Lambangan Kecamatan Pagimana. Jurnal Pengabdian Kesehatan Masyarakat, 3(1), 1-14.

Jasmana, J. (2021). Menanamkan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Pembiasaan Di Sd Negeri 2 Tambakan Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(4), 164-172.

Juniadi, M., & Heriyanto, H. (2021). Strategi Perpustakaan Umum dalam Mendukung Program Sustainable Development Goals. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan dan Informasi, 5(4), 569-578.

Khofifah, E. N., & Mufarochah, S. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Dan Keteladanan. AT-THUFULY: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 60-65.

Maela, E., Purnamasari, V., Purnamasari, I., & Khuluqul, S. (2023). Metode Pembiasaan Baik Untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Peserta Didik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 931-937.

Murtasidin, B., & Nugroho, A. Y. (2023). Penghidupan Berkelanjutan dan Dinamika Batasan Penghidupan Masyarakat Miskin Perkotaan di Wilayah Kampung Tambora Jakarta. Journal of Political Issues, 4(2), 91.

Pratama, N. B., Purnomo, E. P., & Agustiyara, A. (2020). Sustainable development goals (SDGs) dan pengentasan kemiskinan di Daerah Istimewa Yogyakarta. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 6(2), 64-74.

Ramadhan, A. (2023). Optimalisasi Literasi Digital Terhadap Generasi Z dan Merekontruksi Moral Menuju Pendidikan Berkualitas Perspektif SDGs 2030. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(02), 161-167.

Ristanti, D. I., Setiawan, W., & Setiawan, D. (2019). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Hullahop Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Senam Lantai Pada Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 1 Pakusari. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 4(1), 16-20.

Rusli, M., Suhartiwi, S., & Marsuna, M. (2022). Pelatihan Senam Poco-Poco Olahraga untuk Meningkatkan Kebugaran Jasmani pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Abdi Insani, 9(4), 1781-1788.

Sambo, M., Beda, N. S., Odilaricha, Y. C., & Marampa, L. (2021). Pengaruh Edukasi Tentang Protokol Kesehatan Terhadap Pengetahuan dan Sikap Pencegahan Penularan Covid-19 Pada Anak Usia 10-12 tahun. Nursing Care and Health Technology Journal (NCHAT), 1(2), 72-80.

Sari, R. K., Attalina, S. N. C., & Zumrotun, E. (2024). Pembiasaan Pagi di SD Al-Islam: Membangun Generasi Berkarakter. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 4230-4245.

Stephen, Alan J.,Rees, Neil V, Mikheenko, Iryna, & Macaskie, Lynne E. (2019). Platinum and Palladium Bio-synthesized Nanoparticles as Sustainable Fuel Cell Catalysts. Frontiers in Energy Research, 66.

Surahman, E., Satrio, A., & Sofyan, H. (2020). Kajian Teori Dalam Penelitian. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 49-58.

Triyani, E., Busyairi, A., & Ansori, I. (2020). Penanaman Sikap Tanggung Jawab Melalui Pembiasaan Apel Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Kelas III. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(2), 150-154.

Tsoraya, N. D., Khasanah, I. A., Asbari, M., & Purwanto, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter terhadap Moralitas Pelajar di Lingkungan Masyarakat Era Digital. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 7–12.

Wiranata, I. G. L. A. (2020). Penerapan Positive Parenting dalam Pembiasaan Pola Hidup Bersih dan Sehat Kepada Anak Usia Dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 82-88.

Wulandari, W., & Jariono, G. (2022). Upaya Meningkatkan Kebugaran Jasmani Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal Porkes, 5(1), 245–259.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11169893

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Arum Febriliana Pratiwi, Nursiwi Nugraheni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704