Relationship of Self-Control with Intensity of Tiktok Social Media Use in Universitas Negeri Makassar Studens
Abstract
. Intensity of tiktok social media use means that how often individuals access so as to produce a behavior or response. One factor that can affect intensity is self-control. The study was conducted to determine the relationship between self-control and the intensity of tiktok social media use in Universitas Negeri Makassar students. This research uses a quantitative approach with person correlation product moment technique. The respondents of study were 381 students of Universitas Negeri Makassar obtained by random sampling. The results showed that there was a negative relationship between self-control and the intensity of tiktok social media use in Makassar State University students. This is evidenced by a pearson correlation coefficient of -0,311 and the significance value of 0,000 (0,000 < 0,05), so it can be concluded that the hypothesis is accepted. The implication in the research is that understanding is related to the need for students to have self-control so that they can use their time better and for other useful things.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afrelia, N. D., & Khairat, M. (2022). Hubungan antara intensitas pengguna tiktok dengan kontrol diri pada remaja. Jurnal Spirits, 12(2), 62-71.
Amedie, J. (2015). The impact of social media on society, [Press release]. Santa Clara: Santa Clara University.
Andarwati, S. R., & Sankarto, B. S. (2005). Pemenuhan kepuasan penggunaan internet oleh peneliti Badan Litbang Pertanian di Bogor. Jurnal Perpustakaan Pertanian, 14(1), 10-17.
Anggraeni, M. L., Praherdhiono, H., & Sulthoni, S. (2019). Hubungan Antara Self Kontrol dan Internet Addiction Disorder pada Mahasiswa Jurusan Teknologi Pendidikan Angkatan 2016 Universitas Negeri Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. 2(2), 131-139
Ardari, C. S. S. (2016). Pengaruh kepercayaan diri terhadap intensitas penggunaan media sosial pada remaja awal. Universitas Sanata Darma: Yogyakarta.
Azwar, S. (2015). Penyusunan skala psikologi., Edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Azwar, S. (2017). Penyusunan skala psikologi., Edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Deriyanto, D. dan F. Qorib. 2018. Persepsi Mahasiswa Universitas Tribhuwana Tungga dewi Malang terhadap Penggunaan Aplikasi TikTok. Jurnal Ilmu Sosial dan Politik,Vol. 7, No.2, ISSN 2442-6962.
Dewi, K. (2015). Hubungan Kecenderungan Self Control Dengan Intensitas Penggunaan Jejaring Sosial Pada Remaja (Doctoral dissertation), Universitas Brawijaya.
Frisnawati, A. (2012). Hubungan antara intensitas menonton reality show dengan kecenderungan perilaku prososial pada remaja. Jurnal Empahty, 1(1), 48-56.
Ghufron, M. N. & Risnawita, R. (2016). Teori-teori psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Griffiths, M. (2000). Kecanduan internet-waktu harus dianggap serius?. Penelitian kecanduan, 8(5), 413-418.
Goleman, D. (2005). Working with emotional intelligence: kecerdasan emosi untuk mencapai puncak prestasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Imron, R. M. (2018). TikTok Jadi Aplikasi Terbaik di Play Store. https://inet.detik.com/mobile-apps/d4329137/tiktok-jadi-aplikasi-terbaik-di-play-store.
Istri, D., & Asyanti, S. (2017). Hubungan Antara Kontrol Diri dan Keterampilan Sosial dengan Kecanduan Internet pada Siswa SMK. Prosiding SEMNAS Penguatan Individu di Era Revolusi Invormasi.
Juditha, C. (2011). Hubungan Penggunaan Situs Jejaring Sosial Facebook Terhadap Perilaku Remaja di Kota Makassar. Jurnal Penelitian IPTEK-KOM. 13(1), 1-23.
Nasrullah, Rulli. 2015. Teori Media Sosial (Perspektif Komunikasi, Kultur, dan Sosiso-Teknologi) Jogjakarta: Simbiosa Rekatama Media
Nisa, S. (2019). Pengaruh Intensitas Mengakses Berita Larangan Mahasiswi Bercadar Di Media Online Terhadap Persepsi Tentang Citra Kampus Uin Sunan Kalijaga (Studi terhadap Mahasiswa Haska FMIPA UNY) (Doctoral dissertation), Fakultas Dakwah Dan Komunikasi.
Ningtyas, S. D. Y. (2012). Hubungan antara self-control dengan internet addiction pada mahasiswa. Eductional Psychology Journal. EJP 1, (1), (2012).
Periantalo, J. (2015). Penyusunan skala psikologi: asyik, mudah & bermanfaat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Purnamasari, A. dan Candra, P. D. (2011). http://eprints.uad.ac.id/4135/1/ Hubungan_antara_Kebutuhan_Afiliasi_dengan_Intensitas_Menggunakan_Facebook_Pada_Siswa_Kelas_X_dan_XI_SMAN_Banguntapan.pdf
Rahmawati, A. Y. (2019). Pengaruh Intensitas Menggunakan Aplikasi TikTok Terhadap Perilaku Narsisme Remaja Muslim Komunitas Muser Jogja Squad (Doctoral dissertation), UIN Sunan Kalijaga.
Sabekti, R. (2019). Hubungan intensitas penggunaan media sosial (jejaring sosial) dengan kecenderungan narsisme dan aktualisasi diri remaja akhir (Doctoral dissertation), Universitas Airlangga.
Sari, L. (2014). Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Perilaku Cyberloafing Pada Pegawai Perpustakaan. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Medan: USU.
Sugiyono, (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta, CV.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10556891
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 RR Atika Puspita P, Basti Tetteng, Ismalandari Ismail
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN : 3025-6704