Lingkup Kerja Pelayanan Masyarakat Pada Kantor Desa Mekarsari Tambun Selatan

Fallya Azahra, Djuni Thamrin, Matdio Siahaan, Joseph Martinio Jocrien Renwarin, Hadita H

Abstract


The aim of this research is to find out the scope of work and what factors support the services of the Mekarsari Village Office, Tambun Selatan District. This research uses qualitative research methods. Data collection techniques in this research are observation, interviews, and also direct documentation at the Tambun Selatan village office. The location of this research is at the Mekarsari Tambun Selatan Village Office. The informants in this research were 2 people. 1 employee as Head of Services and 1 Community member as service recipient. Data analysis in this research has three components, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this research indicate that the service that has not been provided from employees to the community has not been maximized. The indicators that are not in accordance with Empathy are lack of communication in tangible services, namely lack of facilities in the service process and reliability, namely lack of friendly employees in the service process.


Keywords


scope of work, service, community

Full Text:

PDF

References


Alfadilla Khunaini1, D. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, Dan Brand Image Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Pelanggan. Widina Bhakti Persada Bandung, 1(4), 5–24.

Alma, A., Ibrahim, M., & Asis, A. (2022). Efektivitas Pelayanan Publik Di Desa Lilli Kecamatan Matangnga Kabupaten Polewali Mandar. Journal Peqguruang: Conference Series, 4(1), 241. https://doi.org/10.35329/jp.v4i1.2281

Cendana, G. A., & Oktariyanda, T. A. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan Publik Pemerintah Desa Jombok Kecamatan Ngoro Kabupaten Jombang. Publika, 1089–1100. https://doi.org/10.26740/publika.v10n4.p1089-1100

Curtinawati, R. F. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan Publik Dan Gaya Kepemimpinan Kepala Desa (Studi Pada Bidang Pelayanan Kependudukan Di Kantor Desa Semen Kabupaten Kediri). Irpia: Jurnal Ilmiah Riset Dan Pengembangan, 8.

Eka Nuraini, & Ibrais Shalahuddin Eriyanto. (2023). Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Kantor Desa. MAMEN: Jurnal Manajemen, 2(1), 123–130. https://doi.org/10.55123/mamen.v2i1.1395

Fazri, M., & Susiani, S. (2021). Kualitas Pelayanan Publik pada Kantor Desa Pamarangan Kiwa Kecamatan Tanjung Kabupaten Tabalong. Japb, 4(2), 1348-1360.

Hahury, Jhony Fredy. 2020. “Pelayanan Publik Di Kantor Desa.” FOKUS : Publikasi Ilmiah untuk Mahasiswa, Staf Pengajar dan Alumni Universitas Kapuas Sintang. 18(1): 141–48. doi:10.51826/fokus.v18i1.406.

Heldidores, Yohanes. 2018. “Kualitas Pelayanan Kepada Masyarakat Di Kantor Desa Empiyang Kecamatan Jangkang Kabupaten Sanggau.” Jurnal S-1 Ilmu Administrasi Negara 4(4).

Karina Rachmawati, D. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Sambal Galak Grand Wisata Di Bekasi. 2(2), 570–577.

Kasus, S., Sidorejo, D., Bandongan, K., Magelang, K., Rihardi, S. A., Yusliwidaka, A., & Mazid, S. (2019). Efektivitas Pemerintahan Dalam Pelayanan Publik Dengan Sikdes (Sistem Informasi Konektivitas Desa). Jpalg, 3(1), 70–81.

Kholizah, S. N., Thamrin, D., & Siahaan, M. (2024). Analisis Kinerja Pegawai Pada Bagian Pelayanan Administrasi Kependudukan di Kecamatan Babelan. 2(1), 1038–1048.

Lopes Rizali, 2013. (2013). Efektivitas Pelayanan Publik Di Kecamatan Kendahe Kabupaten Sangihe. LGovernance, 5(1), 1–13.

Menteri Negara Badan Usaha Milik Negara (BUMN). 2011. “Peraturan Menteri Negara Badan Usaha Milik Negara (BUMN) Nomor: PER-01/MBU/2011 Tentang Penerapan Tata Kelola Perusahaan Yang Baik (Good Corporate Governance) Pada Badan Usaha Milik Negara.” Menteri Negara Badan Usaha Milik Negara (BUMN): 1–19.

Muaddib, F., & Hariyoko, Y. (2022). Inovasi Pelayanan Publik Di Kantor Desa Mojomalang Kabupaten Tuban. ULIL ALBAB:

Mohi, Widya Kurniati, and Irmanovika Mahmud. 2018. “Kualitas Pelayanan Publik Di Desa Potanga Kecamatan Boliyohuto Kabupaten Gorontalo.” Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi) 6(2): 102. doi:10.31314/pjia.6.2.102- 110.2017.

Musdalipa, Anwar Parawangi, and Ihyani Malik. 2017. “Kualitas Pelayanan Publik Di Kantor Desa Parigi Kecamatan Tinggimoncong Kabupaten Gowa.” Kolaborasi : Jurnal Administrasi Publik 3(1): 47. doi:10.26618/kjap.v3i1.893.

Nurcholis, H. (2018). Pelayanan Publik di Desa. Jurnal Ilmu Administrasi Negara ASIAN (Asosiasi Ilmuwan Administrasi Negara), 5(2), 47–62

Putri Aprilia Hikayatunni’mah. (2024). Pengaruh Kepribadian Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kualitas Kerja Pegawai Kelurahan Pekayon Jaya, Kec.

Bekasi Selatan. Jurnal Penelitian …, 3(2).

Ramadhani, M. N., Irfana, T. B., & ... (2024). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Kelurahan Medan Satria Bekasi. Jurnal Penelitian …, 3(2).

Selatan, K. M., & Kimbal, M. L. (2017). Kualitas Pelayanan Publik Di Desa Lalumpe Kecamatan Motoling Kabupaten Minahasa Selatan. Jurnal Eksekutif, 1(1).

Suriyani, E. (2020). Gambut Kabupaten Banjar. 4(2), 100–104. https://doi.org/10.35722/PUBBIS.V4I2.270

Syahrul, M., & Nasution, W. (2022). Kualitas Pelayanan Publik Di Kantor Kelurahan Desa Sidorame Medan Perjuangan. AS-SIYASAH: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7(1), 47. https://doi.org/10.31602/as.v7i1.6304

Virena, A. R., & Renwarin, J. M. J. (2022). Pengaruh Persepsi Kualitas Produk dan Persepsi Harga terhadap Minat Beli dengan Kualitas Pelayanan sebagai Moderator. Kalbisiana, 8(3), 2744–2760.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13140418

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Fallya Azahra, Djuni Thamrin, Matdio Siahaan, Joseph Martinio Jocrien Renwarin, Hadita H

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704