Integrasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila pada Shalat Dhuha di SMAN 1 Tilatang Kamang
Abstract
In this study, initial observations at SMAN 1 Tilatang Kamang showed that the Pancasila learning profile integration project had been implemented, but only limited to theory without adequate exposure to students. The purpose of the study was to understand the problems and solutions in the integration of Pancasila learning profile, especially in Dhuha class. Field research methods were used to collect information directly, with a qualitative descriptive approach. It was found that not all students and parents attended Salat Dhuha, which affected the implementation of the project. Coordination between teaching staff and students is also needed to deepen the understanding of concepts such as the meaning of Salat Dhuha.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdussamad, Zuhri. Metode Penelitian Kualitatif. Edited by Patta Rapanna, 2021.
Asiati, Seni, and Uswatun Hasanah. “Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Penggerak.” Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan 19, no. 2 (2022): 61–72.
Basri, Hasan. “Integrasi Nilai-Nilai Tauhid Pada Pelajaran Sains Bagi Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu.” Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam 3, no. 1 (2021): 164–179.
Budiono, Arifin Nur. “Analisis Persepsi Komite Pembelajaran Dan Praktik Baik Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka” 05, no. 02 (2023): 5340–5352.
Direktorat sekolah dasar. “Profil Pelajar Pancasila Mandiri.” Ditpsd.Kemendikbud (2021). http://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/profil-pelajar-pancasila-mandiri#:~:text=Pelajar Pancasila adalah perwujudan pelajar,royong%2C mandiri%2C bernalar kritis%2C.
Guanabara, Editora, Koogan Ltda, Editora Guanabara, and Koogan Ltda. Panduan Penelitian Dan Pelaporan Penelitian Kualitatif. Edited by Evi Martha and Agus Suwandono. Jakarta, 2018.
Halidjah, Siti, and Agung Hartoyo. “Sinergi Peserta Didik Dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila” 6, no. 5 (2022): 7840–7849.
Jelita, M., Ramadhan, L., Pratama, A. R., Yusri, F., & Yarni, L. (2023). Teori Belajar Behavioristik. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(3), 404-411.
Oktaya, Iswa, Ellis Mardiana Panggabean, Universitas Muhammadiyah, and Sumatera Utara. “Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Model Project Based Learning Pada Kurikulum Merdeka” 01, no. 1 (2022): 10–14.
Pratama, A. R. (2023). Implementasi Metode Brainstorming Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Kelas Xi SMA Negeri 4 Bukittinggi. Madinah: Jurnal Studi Islam, 10(1), 120-130.
Pratama, A. R., Iswandi, I., Saputra, A., Hasan, R. H., & Arifmiboy, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E terhadap Aktivitas Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di SMA Negeri 4 Kota Bukittinggi. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(1), 16-28.
Rusnaini, Rusnaini, Raharjo Raharjo, Anis Suryaningsih, and Widya Noventari. “Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa.” Jurnal Ketahanan Nasional 27, no. 2 (2021).
Safitri, Andriani, Dwi Wulandari, and Yusuf Tri Herlambang. “Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia.” Jurnal Basicedu 6, no. 4 (2022): 7076–7086.
Satria, Rizky, Pia Adiprima, Kandi Sekar Wulan, and Tracey Yani Harjatanaya. “Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.” PANDUAN PENGEMBANGAN Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (2022): 137.
Saverus. “Integrasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Buku Siswa Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Pada Jenjang Sekolah Menengah Atas.” Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi 2, no. 1 (2019): 1–19.
Setiyaningsih, Suci, and Wiryanto Wiryanto. “Peran Guru Sebagai Aplikator Profil Pelajar Pancasila Dalam Kurikulum Merdeka Belajar.” Jurnal Ilmiah Mandala Education 8, no. 4 (2022): 3041–3052.
Siti Nor Hayati. “Manfaat Sholat Dhuha Dalam Pembentukan Akhlakul Karimah Siswa (Studi Kasus Pada Siswa Kelas XI MAN Purwoasri Kediri Tahun Pelajaran 2014-2015).” Spiritualita 1, no. 1 (2017): 43–54.
Standar, Badan. “Pengenalan Dan Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Perlunya Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila” (2022): 1–30.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12597732
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 M. Fajri, Fauzan F, Darul Ilmi, Nurhasnah N
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN : 3025-6704