Strategi Humas Pemerintah Kabupaten Sumedang Dalam Mensosialisasikan Layanan Digital ”Wa Kepo”

Raisya Wahyuning Maulida, Aat Ruchiat Nugraha

Abstract


In government administration, Public Relations has a strategic role and function to provide information services about government policies and work programs for the public. Communication strategies are needed to help people develop effective communication programs to achieve government goals, namely public participation in policy. Sumedang Regency Government Public Relations faces the challenge of socializing WA KEPO digital services to realize the Sumedang Happy Digital Region program. This research aims to determine the Sumedang Regency Government Public Relations communication strategy in socializing the WA KEPO digital platform service. This research uses a qualitative descriptive method with data obtained through interviews, observation, and literature study. The research results show that the Sumedang Regency Government Public Relations has used educational and persuasive strategies, cooperative strategies, as well as integrative and coordinating strategies in socializing WA KEPO digital services. However, optimization is needed in educational and persuasive strategies to provide understanding to the public about WA KEPO digital services. 


Keywords


Government public relations, communication strategy, digital service

Full Text:

PDF

References


Abimanyu, M., Prawiradipura, H. J., Banuara, S., Kahfi, I. H., Artika, Y., & Dimas, G. (n.d.). Buku 2 Masterplan Transformasi Digital Sumedang ver Final 280920.

Cahyani, M. A. (2020). Strategi Komunikasi Humas Pemerintah Kota Surabaya Dalam Melayani dan Menggali Potensi Masyarakat Melalui Media Sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1). http://jurnalfdk.uinsby.ac.id/index.php/JIK

Dilla, S. (2007). Komunikasi Pembangunan Pendekatan Terpadu . Simbiosa Rekatama Media .

Fikri Akbar, M., Sang, U., Jurai, R., & Bumi, U. S. (2019). Peran Komunikasi Dalam Pembangunan Masyarakat. Jurnal Komunika, 2(2), 111–127.

Gamaputra, G., Prasetyawan, A., Isbandono, P., Lestari, Y., Putri, A., Hidayatullah, S., & Noviyanti. (2021). Strategi Komunikasi Pemerintah Desa Sebagai Langkah Taktis Penanganan Dan Pencegahan Covid-19 Gading Gamaputra 1). In Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial (Vol. 5, Issue 2).

Herdiana, D. (2018). Sosialisasi Kebijakan Publik: Pengertian dan Konsep. Jurnal Ilmiah Wawasan Insan Akademik, 1(No 3).

Jim. (2023). Kabupaten Sumedang Telah Menerima 162 Kunjungan Studi Tiru dari Berbagai Daerah. Radar Sumedang. https://sumedang.radarbandung.id/

Leliana, I., & Agusta, V. (2019). Strategi Humas Kementerian Perindustrian dalam Menginformasikan Layanan Publik Melalui Youtube. Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(No 2), 110–119.

Nabila, N. L., & Pudjo, H. (2021). Strategi Komunikasi Publik Untuk Meningkatkan Kepercayaan Publik Dalam Menangkal Infodemik Covid-19. Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18, 168. https://kawalcovid.19.id/.

Novianti, E., Ruchiyat Nugraha, A., Komalasari, L., Komariah, K., Rejeki, S (2020). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Penyebaran Informasi Program Pemerintah (Studi Kasus Sekretariat Daerah Kabupaten Pangandaran). https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/almunir

Nugraha, A. R., Sjoraida, D. F., & Novainti, E. (2022). Analisis Strategi Humas Pemerintah Era Milenial dalam Menghadapi Tata Kelola Informasi Publik. Jurnal PRofesi Humas, 6(No 2), 286–310.

Ramadani, T. (2022). The Government Public Relations Handbook. Bintang Semesta Media.

Ruslan, R. (2006). Metode Penelitian: Public Relations dan Komunikasi. Raja Grafindo Persada.

Ruslan, R. (2007). Kiat dan Strategi Kampanye Public Relations. PT Raja Grafindo Persada.

Ruslan, R. (2016). Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi. Raja Grafindo Persada.

Sinaga, R., Suwardi, S., & Dayana, D. (2021). Strategi Media Relations Humas Pemerintah Kabupaten Tapanuli Utara Untuk Meningkatkan Citra Positif. Governance: Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal Dan Pembangunan, 7(2). https://doi.org/10.56015/governance.v7i2.27

Smith, R. D. (2005). Strategic Planning for Public Relations. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Sumedangkab. (n.d.). Visi & Misi Pemerintah Daerah Kabupaten Sumedang. Retrieved November 4, 2023, from https://ppid.sumedangkab.go.id/index.php/pub/profil/visimisikab

Toni, A. (2018). Strategi Humas Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah dalam Pengelolaan Jejaring Sosial. Jurnal Komunikasi, 10(No 2), 103–185.

We Are Social. (2023). Digital 2023: Indonesia. https://datareportal.com/reports?author=5576cd58e4b0ba7a870b77fc

Widyaningrum, E. A., Yestari, F. E. J., Sari, E. A., & Srihartini, I. (2022). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan Informasi Swamedikasi Online Berbasis Whatsapp Bot Terhadap Kepuasan Masyarakat. JFIOnline | Print ISSN 1412-1107 | e-ISSN 2355-696X, 14(2), 117–129. https://doi.org/10.35617/jfionline.v14i2.73




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12208110

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Raisya Wahyuning Maulida, Aat Ruchiat Nugraha

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704