Hubungan Motivasi Ekstrinsik dalam Mendorong Prestasi Belajar Peserta Didik

Wanda Aisyah Zahra, Marsofiyati M

Abstract


Motivation is seen as the spirit and internal drive that encourages a person to achieve certain goals. Motivation as one of the factors that can affect the improvement of students' learning achievement. This study aims to analyze the relationship of extrinsic motivation in encouraging students' learning achievement. This type of research is a qualitative literature review by critically evaluating the results of previous literature research. The data used is secondary data obtained from various references to previous research journals. The results in this study suggest that extrinsic motivation is able to encourage students to achieve individual learning achievements. Due to various influencing factors such as the environment, support from parents, teachers, and peers.


Keywords


Motivation, Extrinsic Motivation, Learning Achievement

Full Text:

PDF

References


Beno, J., Silen, A. P., & Yanti, M. (2022). Dampak Pandemi Covid-19 pada Kegiatan Ekspor Impor (Studi pada PT Pelabuhan Indonesia II (Persero) Cabang Teluk Bayur). Jurnal Saintek Maritim, 22(8.5.2017), 2003–2005.

Bunda, D. P., Muanifah, M. T., & Adi, S. (2023). Hubungan Motivasi Ekstrinsik dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD 024 Tarai Bangun Pekanbaru. Journal of Contemporary Issue in Elementary Education (JCIEE), 1, 122–129. https://doi.org/https://doi.org/10.33830/jciee.v1i2.6452

Hidayati, R., Triyanto, M., Sulastri, A., & Husni, M. (2022). Faktor Penyebab Menurunnya Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDN 1 Peresak. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1153–1160. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3223

Janah, R., Nurfadilah, K., & Qomariyah, S. (2023). Peran Motivasi Belajar Berpartisipasi Dalam Peningkatan Prestasi Peserta Didik Di SMK Azzainiyyah Raudhatul. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(3), 87–99. https://doi.org/https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v1i3.311

Kurnia, D., Imanika, M. S., Suhertin, T., Dhiahulhaq, F., & Ilyas, D. (2024). Peran Motivasi Dalam Meningkatkan Pembelajaran Siswa. 1(4), 342–347. https://doi.org/10.59996/cendib.v1i4.447

Kurniati, N., Sinta, V., & Ismail, K. (2020). Pengaruh Motivasi Ekstrinsik Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Peserta Didik Kelas X IPS SMA Negeri 1 Buay Madang. UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi Volume 4, No. 2, Agustus 2020: Page 54-65 ISSN 2549-1377 (Print) || ISSN 2549-1385 (Online) Available Online at Http://Journal.Stkipnurulhuda.Ac.Id/Index.Php/Utility PENGARUH, 4(2), 54–65.

Linda Urfatullaila, Ima Rahmawati, & Zulfikar Ismail. (2022). Pengaruh Motivasi Intrinsik dan Ekstrinsik Terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas V di MI Al Azkia Tenjolaya Bogor. Primer Edukasi Journal, 1(1), 43–51. https://doi.org/10.56406/jpe.v1i1.9

Nugraheni, O. D. (2020). Literatur Review : Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Pengetahuan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Anak.

Prayoga, L. B. I., & Rachmawati, L. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IS di SMAN 1 Kota Mojokerto. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 01, 31–35. https://doi.org/10.26740/jupe.v9n1.p31-35

Rismayanti, R., Rayhan, M. A., Adzim, Q. K. El, & Fatihah, L. A. (2023). Pengaruh Motivasi Instrinsik dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Proses Pembelajaran Mahasiswa Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 2(2), 251–261. https://doi.org/10.47233/jpst.v2i2.742

Salmiah, M., Yulia Novita, & Novia Rahmawita. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Bisnis di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah 2 Pekanbaru. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 12(2), 106–112. https://doi.org/10.25299/perspektif.2021.vol12(2).7777

Sanjaya, H., Suryani, I., PGRI Palembang Jl Lorong Gotong, U., Seberang Ulu, K. I., Palembang, K., & Selatan, S. (2023). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV SD Negeri 1 Sunggutan. Journal on Education, 05(03), 7674–7682.

Sartika, M. D., Rukiyah, R., Andika, W. D., & Sumarni, S. (2022). Literature Review: Motivasi yang Diberikan Kepada Anak Dalam Mengkonsumsi Sayuran. Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 30–39. https://doi.org/10.21831/jpa.v11i1.45937

Sembiring, R. S. B., & Nura, A. (2022). Pengaruh Motivasi Ekstrinsik dan Motivasi Intrinsik terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Teknologi Perkantoran. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 3(4), 197–211. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v3i4.961

Yuliana, E., & Rachman, D. F. (2022). Hubungan Motivasi Ekstrinsik dengan Hasil Belajar. Jurnal Basicedu, 6(1), 612–618. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2050




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11529791

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Wanda Aisyah Zahra, Marsofiyati M

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704