Pengaruh Model Pembelajaran Tuntas Terhadap Hasil Belajar Akidah Akhlak Materi Hidup Mulia Dengan Menghormati Orang Tua dan Guru (Studi di Kelas X MA An-Nidomiyah Cilegon)

Nur Afiyah, Mutiara Sofa

Abstract


Complete learning assumes that under the right conditions all students will be able to learn well and obtain maximum learning results on all the material studied. This research aims to determine the effect of the Thorough learning model on the learning outcomes of Aqidah Morals material on Living a Noble Life by Respecting Parents and Teachers. The method used in this research is a quantitative research method. The results of the calculation of the average pre-test and post-test scores can be stated that the results of learning Aqidah Akhlak in the Noble Living material by Respecting Parents and Teachers in the experimental class after the treatment was applied were from 57.00 to 82.50. Based on the research results, it can be concluded that there is a significant influence on the use of the Complete Learning model on the learning outcomes of Aqidah Morals material on Living a Noble Life by Respecting Parents and Teachers at MA An-Nidomiyah Cilegon.


Keywords


Complete Learning Model, Moral Creed Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Djabidi, f. (2016). Manajemen Pengelolaan kelas. Malang, Jatim: Madani. Retrieved Maret 2016, from www.intranspublishing.com

Fatimatuzahroh, F., Nurteti , L., & Koswara, S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak melalui Metode Lectures Vary. Penelitian Pendidikan Islam, VII, 40.

Hasanah, U. (2012). Implementasi strategi pembelajaran tuntas (masteri learning pada mata pelajaran fiqh di kelas x-C MAN 1 Kota Mojokerto. Skripsi, 3-5.

Purwanto. (2020, September). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Rahman, T. (2018). Aplikasi Model-model Pembelajaran dalam Penelitian Tindakan Kelas. Semarang: CV Pilar Nusantara.

Rusli, L. B. (2019, Desember). Metode Pembelajaran Dalam Al-Qur'an (Analisis Terhadap Ayat-ayat Tarbawi). VIII, 234-236.

Sari Chandra, l., D., Agustini, K., & Pradnyana, I., A., (2019). Efektifitas Model Pembelajaran Tuntas dalam E-Modul Berbasis Project Based Learning. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika, VIII.

Sirfah, M., (n.d.). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak dan Motivasi Belajar Terhadap Pembentukan Karakter Religius Siswa di MTs Al-Munawwaroh Dumai. Tamaddun Ummah, I, 4.

Sugiyono. (2015 Agustus, 2016 Maret). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta

Sumardin, (2021). Meningkatkan Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Dengan Menerapjan Model Pembelajaran Tuntas Pada Siswa Kelas IX B MTs Negeri Masamba Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, 1. Dipetik Februari 2021

Sumiati, & Asra, (2009). Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Umam, C., (1994). Aqidah Akhlak. Kudus: Menara Kudus.

Wahyuningsih, E. S. (2020). Model pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Group Penerbitan CV Budi Utama. Retrieved Agustus 2020, from Www.shutterstock.com

Wahyuningsih. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Group Penerbitan CV Budi Utama. Retrieved Agustus 2020, from Www.shutterstock.com

Watiningsih, Y., U., (2020, April). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar PKN Melalui Penerapan Model Pembelajaran Tuntas pada Siswa Kelas IV SD Negeri Kutorenon 03 Kecamatan Sukodono Lumajang Semester Genap Tahun 2018/2019. Pitaloca, VI, 77-78.

Watiningsih, Y.,. (2020, April). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar PKN Melalui Penerapan Model Pembelajaran Tuntas pada Siswa Kelas IV SD Negeri Kutorenon 03 Kecamatan Sukodono Lumajang Semester Genap Tahun 2018/2019. Pitaloca, VI, 77-78.

Widyaningrum, & Siregar. Belajar dan Pembelajaran. Modul 01, 34.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11409194

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nur Afiyah, Mutiara Sofa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704