Pemberian Penghargaan Untuk Meningkatkan Kualitas Guru di Madrasah Ibtidaiyah: Tinjauan Strategi Kepala Sekolah

Ratu Husnunnadia, Siti Masyithoh

Abstract


This research discusses the impact of awards given by school principals to teachers at Madrasah Ibtidaiyah on teacher quality which includes motivation and performance. The literature review method was used by analyzing ten articles related to awards in improving teacher quality. The results of the analysis show that rewards given by school principals, such as praise, bonuses, certificates, or professional development opportunities, have a positive impact on teacher work motivation. This award also influences the improvement of teacher performance in teaching and guiding students. School principals have an important role in motivating teachers through rewards, which can create a more effective and quality educational environment. Therefore, bold and innovative reward strategies need to be developed and implemented to improve the overall quality of education. Thus, this research provides insight into the importance of rewards for teachers and contributes to developing new strategies to strengthen the quality of teacher teaching.


Keywords


Principal, Madrasah Ibtidaiyah, Teacher quality.

Full Text:

PDF

References


Abdul, M. R., & Umar, A. bakar. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MTs Mathla’ul Huda. Jurnal Pendidikan, 10(2), 199–208.

Arifuddin, A., & Arrosyid, S. R. (2017). Pengaruh Metode Demontrasi dengan Alat Peraga Jembatan Garis Bilangan Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bilangan Bulat. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(2), 165-178.

Ali, R. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Penghargaan Terhadap Kinerja Guru Melalui Motivasi Pada Sekolah Dasar Di Kecamatan Barombong Kabupaten Gowa. YUME : Journal of Management, 2(3).

Dewi, N. W. E. P. (2017). Meningkatkan Kualitas Guru Untuk Pendidikan Yang Lebih Baik. Pendidikan Universitas Ganesha, 11, 294.

Ekamayasari, & Syarif, M. (2018). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkankompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sma Negeri 1 Peukan Bada Aceh Besar. FITRAHJurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(1), 141–164.

Hartawan, H. A. (2020). Meningkatkan Motivasi Kinerja Guru Melalui Kepala Sekolah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 386–393.

Juhji. (2016). Peran Urgen Guru Dalam Pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 52–62.

Leonard. (2015). Kompetensi Tenaga Pendidik Di Indonesia: Analisis Dampak Rendahnya Kualitas Sdm Guru Dan Solusi Perbaikannya. Jurnal Formatif, 5(3), 192–201.

Malikkhah, Z., & Anam, N. (2020). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Di Madrasah Ibtidaiyah (MI). Mu’allim Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 242–259.

Mansir, F. (2020). Kesejahteraan Dan Kualitas Guru Sebagai Ujung Tombak Pendidikan Nasional Era Digital. JURNAL IKA, 8(2), 293–303.

Marjuni, H. A. (2020). Penghargaan Profesi Guru Sebagai Agen Perubahan. Inspiratif Pendidikan, 9(2), 208–217.

Mas, S. R. (2008). Profesionalitas Guru Dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran. INOVASI, 5(2).

Merry, Harapan, E., & Rohana. (2020). Kinerja Guru Ditinjau Dari Pengaruh Lingkungan Kerja Dan Penghargaan. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 13(1), 27–40.

Munawarah, L., Zulkifli, M., & Safinah. (2023). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Upaya Meningkatkan Manajemen Personalia Di Mi Nw Montong Bila. Tabiat Nahdlah: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Dakwah, 1(1), 34–42.

Murni, T., & Sulasmi, E. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Dan Budaya Sekolah Terhadap Motivasi Kerja Guru Yayasan Sinar Husni Medan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah, Dan Tinggi, 2(3), 119–136.

Nilza, Hifza, & Ubabuddin. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 11–18.

Nugraheni, A. S., & Khanifah, S. (2016). Peran Kepala Madrasah Sebagai Motivator Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. JPSD : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 15–23.

Nurhidaya, Lundeto, A., & Luma, M. (2021). Peran Guru Kelas dalam Pembentukan Karakter Siswa Kelas III di Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Elementary Educational Research, 1(2), 56–67.

Ridwan, M., AM, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Ridwan, M., Ulum, B., Muhammad, F., & Indragiri, U. I. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah (The Importance Of Application Of Literature Review In Scientific Research). , 02(01), . Jurnal Masohi, 2(1), 42–51.

Sadewo, Y. D., & Purnasari, P. D. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berorientasi Kebudayaan Lokal Pada Sekolah Dasar. Sebatik, 25(2), 590–597.

Tasnim, Muntari, & Sukardi. (2021). Supervisi Akademik Oleh Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(1), 159 – 166.

Warna, E., Suratno, & Tiara. (2020). Pengaruh Upah Kerja, Penghargaan Dan Lingkungan Kerja Terhadap Motivasi Kerja Guru Ekonomi Di Sma Negeri Se Kota Jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 354–369.

Weliyanto. (2020). Pengaruh Kepuasan, Motivasi, Loyalitas, Dan Pemberian Penghargaan Terhadap Kinerja Guru SMA Dan SMK Di Kabupaten Berau. Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 6(2), 202–218.

Wibowo, A., & Subhan, A. Z. (2020). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 3(2), 108–116.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11180954

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ratu Husnunnadia, Siti Masyithoh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704