Analisis Penerapan Sustainable Development Goals (SDGs) dalam Upaya Peningkatan Pendidikan berkualitas di Indonesia

Anis Magfiroh, Nursiwi Nugraheni

Abstract


This article analyzes the implementation of Sustainable Development Goals (SDGs) in efforts to enhance quality education in Indonesia. In this context, the research explores the current condition of education in Indonesia, identifies the challenges faced in the education sector, and evaluates efforts made to improve the quality of education. Through an analytical approach, this article discusses the challenges encountered by the Indonesian education system, such as unequal access to education, varying quality of education, and constraints in student development. Additionally, the article reviews various efforts made to enhance quality education, including policies and programs aimed at addressing these challenges. The findings of this analysis can provide valuable insights for policymakers, education practitioners, and other stakeholders to formulate effective strategies in supporting the attainment of education-related Sustainable Development Goals in Indonesia.


Keywords


SDGs, Education, and Quality Education.

Full Text:

PDF

References


Adelia, I., & Mitra, O. (2021). Permasalahan Pendidikan Islam di Lembaga Pendidikan Madrasah (Vol. 21, Issue 01).

Alifah, S. (2021). Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain. CERMIN: Jurnal Penelitian, 5(1), 113.

Ansori, I., Endang, B., & Yusuf, A. (2016). Analisis faktor-faktor penyebab rendahnya prestasi belajar pada siswa kelas viii sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 5(10).

Bukhori, I., Permatasari, Y. D., & Afida, I. (2023). Mewujudkan Sustainable Development Goals (SDGS) Melalui Eskalasi Program Pendidikan Berkualitas di Desa Kepanjen. Pandalungan: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(2), 154-160.

Damanik, R. (2019). Hubungan kompetensi guru dengan kinerja guru. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 8(2).

Fadil, K., Amran, A., & Alfaien, N. I. (2023). Peningkatan Kualitas Pendidikan Dasar Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Mewujudkan Suistanable Developments Goal’s. Attadib: Journal of Elementary Education, 7(2).

Fatmawati, N., Mappincara, A., & Habibah, S. (2019). Pemanfaatan Dan Pemeliharaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3(2), 115-121.

Harianto, B. T., & Wibowo, A. (2022). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Pada Sekolah Menengah Pertamadi Desa Tertinggal. Jurnal Khazanah Intelektual, 6(2), 1441-1459.

Hazin, M., & Laila, A. (2022). Problematika Manajemen Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dan Kampus Umum. In Aksi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (Vol. 01, Issue 01).

Herlambang, Y. T. (2018). PEDAGOGIK Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif (Y. Abidin (ed.)). Bumi Aksara.

Idrus, M. (2016). Mutu Pendidikan Dan Pemerataan Pendidikan Di Daerah. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(2).

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau permasalahan rendahnya kualitas pendidikan di indonesia dan solusi. Academy of Education Journal, 13(1), 1-13.

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau permasalahan rendahnya kualitas pendidikan di indonesia dan solusi. Academy of Education Journal, 13(1), 1-13.

Nadya, N. N., & Harfiani, R. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Calistung pada Anak Usia 5-8 Tahun dengan Menggunakan Strategi Belajar Seraya Bermain. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 853-864.

Nur, F., & Kurniawati, A. (2022). MENINJAU PERMASALAHAN RENDAHNYA KUALITAS PENDIDIKAN DI INDONESIA DAN SOLUSI. In AoEJ: Academy of Education Journal (Vol. 13, Issue 1).

Oketch, M. (2024). International Journal of Educational Development SDG 4 targets : Neglected questions on conditions and circumstances for education reforms in Africa. International Journal of Educational Development, 106(February), 102999.

Perdana, N. S. (2018). Implementasi Peranan Ekosistem Pendidikan Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).

Rida Fironika, K. (2011). Pembiayaan pendidikan di Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 26(1), 43-63.

Safitri, A. O. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Pribadi yang Berkarakter pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (6).

Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya peningkatan pendidikan berkualitas di Indonesia: Analisis pencapaian sustainable development goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 7096-7106.

Satriani, S. (2018). Inovasi Pendidikan: Metode Pembelajaran Monoton ke Pembelajaran Variatif (Metode Ceramah Plus). Jurnal Ilmiah Iqra', 10(1).

Suhada, S. (2020). Problematika, Peranan Dan Fungsi Perencanaan Pendidikan Di Indonesia. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 147-162.

Syafii, A. (2018). Perluasan dan pemerataan akses kependidikan daerah 3T (terdepan, terluar, tertinggal). Dirasat: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 4(2), 153-171.

UNICEF, 2022. Briefing Note Commitment to Action for Foundational Learning. https:// www.unicef.org/media/126926/

UU RI No 20 Thn 2003. (2003). Sistem Pendidikan Nasional. Republik Indonesia, 159– 170

Yustikia, N. W. (2019). Pentingnya Sarana Pendidikan Dalam Menunjang Kualitas Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Hindu, 4 (2), 2 - 11.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11127154

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Anis Magfiroh, Nursiwi Nugraheni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704