Transformasi Pendidikan Menuju Konservasi Berkelanjutan: Membangun Kesadaran Lingkungan dan Kepedulian Generasi Mendatang
Abstract
The global environmental crisis is becoming increasingly urgent. From climate change and pollution to the degradation of natural resources, its impacts are increasingly being felt around the world. Given this reality, educational changes are critical to fostering awareness and concern for environmental sustainability in future generations. This article discusses the shift towards sustainable conservation in primary education in SD Lempongsari to cultivate awareness and concern for the environment in future generations. In the context of Indonesian education, where environmental problems are becoming increasingly serious, cultivating environmental awareness is very important. By cultivating a more caring environmental awareness for future generations, the educational environment of the future will shift even more towards sustainable conservation. Data shows that children’s cognitive enthusiasm for the school environment is very high.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adzani, I. A., Azizah, K. N., Adiwinata, N. J., & Marthania, W. (2024). Implementasi Ekopedagogi Dalam Pembelajaran Sekolah Dasar: Meningkatkan Kesadaran Lingkungan Dan Keterlibatan Siswa. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(1), 106–115.
Angga, A., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5295–5301. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2918
Arwien, R. T., Wirawan, Z., Veryani, A. N., & Sahabuddin, E. (2022). Pelatihan Literasi Digital dalam Mendukung Sustainable Development Berwawasan Lingkungan Hidup. 1–11.
Bali, E. N., Bunga, B., & Kale, S. (2022). Kampus Mengajar: Upaya Transformasi Mutu Pendidikan Sekolah Dasar Di Nusa Tenggara Timur. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 3(1), 237–241. https://doi.org/10.51494/jpdf.v3i1.658
Christanto, J. (2014). Ruang Lingkup Konservasi Sumber Daya Alam dan Lingkungan. Konservasi Sumber Daya ALam, 1–29.
Economy, M. G. (2023). 1 2 3 4. 09.
Fitriana, E., & Khoiri Ridlwan, M. (2021). Pembelajaran Transformatif Berbasis Literasi Dan Numerasi Di Sekolah Dasar. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 8(1), 1284–1291. https://doi.org/10.30738/trihayu.v8i1.11137
Hanafi, A. M., & Minsih, Nf. (2022). Asesmen Kompetensi Minimum Sebagai Transformasi Pendidikan di Sekolah Dasar. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(2), 204. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v10n2.p204--220
Handayani, S., & Sulastini, R. (2023). Alur Program Pendidikan Karakter Self Awareness dan Self Respect Berbasis Konservasi: Program Wali Pohon, Wali Fauna dan Wali Mangrove. PANDU : Jurnal Pendidikan Anak Dan Pendidikan Umum, 1(1), 28–34. https://doi.org/10.59966/pandu.v1i1.14
Indonesian, T., Conservation, W., Indonesian, T., & Conservation, W. (2011). PENDIDIKAN KONSERVASI 1 Oleh : Drs. Djoko Setiono 2 ABSTRAK. 18–19.
Ismail, B., Ali, T., & Dahlan, U. A. (2023). EcoFun Sebagai Media Pembelajaran Anak Sekolah Dasar Agar Lebih Peduli Lingkungan. 52–56.
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Menjaga Kebersihan Di Sekolah. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59–68. https://doi.org/10.31970/gurutua.v4i1.67
Jaya, H., Hambali, Muh., & Fakhrurrozi, F. (2023). Transformasi Pendidikan: Peran Pendidikan Berkelanjutan Dalam Menghadapi Tantangan Abad Ke-21. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 2416–2422.
Lamuri, A. B., & Laki, R. (2022). Transformasi Pendidikan Dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia Yang Berkarakter Di Era Disrupsi. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 21–30. https://doi.org/10.31970/gurutua.v5i2.122
Lingkungan, K., Indonesia, D. I., Kuswandy, I. S., Kartasasmita, P. S., & Pawitan, G. (2024). JIPAGS ( Journal of Indonesian Public Administration and Governance Studies ) SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW TENTANG PENDIDIKAN Systematic Literature Review on Environmental Awareness Education in Public Administration and Environmental Sustainability in In. 8, 27–42.
Musafiri, M. R. Al, Faruk, A., & Khusnudin, I. (2022). Pendampingan Program Sekolah Rawat Aliran Sungai (SEKARDADU) pada Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bestari, 1(7), 633–640. https://doi.org/10.55927/jpmb.v1i7.1534
Nugroho, M. A. (2022). Konsep Pendidikan Lingkungan Hidup Sebagai Upaya Penanaman Kesadaran Lingkungan Pada Kelas Iv Min 1 Jombang. Ibtidaiyyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 16–31. https://doi.org/10.18860/ijpgmi.v1i2.1691
Nurlinda Safitri, Arita Marini, & Maratun Nafiah. (2022). Manajemen Lingkungan Berbasis Sekolah Dalam Penanaman Karakter Dan Kesadaran Lingkungan Hidup Berkelanjutan Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(01), 1–9. https://doi.org/10.21009/jpd.v13i01.27060
Pambudi, P. A., Fardiani, S. N., Zaenab, S., Hidayati, A., Permana, L. J., & Arofah, N. H. (2022). Penguatan Nilai Kepedulian Lingkungan Pada Siswa Jenjang Pendidikan Dasar. Darma Diksani: Jurnal Pengabdian Ilmu Pendidikan, Sosial, Dan Humaniora, 2(2), 88–99. https://doi.org/10.29303/darmadiksani.v2i2.1934
Situmeang, D. E., Hawa, M. M., & Ismail, K. (2021). PEMBANGUNAN BERKELANJUTAN SDGs 2030 Goals 4 ENSURE INCLUSIVE AND EQUITABLE QUALITY EDUCATION AND PROMOTE LIFELONG LEARNING OPPORTUNITIES FOR ALL "Memastikan kualitas pendidikan yang inklusif dan adil dan mempromosikan kesempatan belajar seumur hidup untuk. Research Gate, June, 1–19. https://www.researchgate.net/publication/352350720
Thana, P. M., & Hanipah, S. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 281–288. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID
Tintingon, J. Y., Usoh, E. J., & Lengkong, J. S. J. (2024). IMPLEMENTASI RECYCLING CLUB SEBAGAI STRATEGI PENDIDIKAN. 15(01), 297–301.
Vioreza, N., Hilyati, W., & Lasminingsih, M. (2023). Education for Sustainable Development: Bagaimana Urgensi Dan Peluang Penerapannya Pada Kurikulum Merdeka? EUREKA: Journal of Educational Research and Practice, 1(1), 34–47. https://doi.org/10.56773/eureka.v1i1.
Wahanisa, R., & Mahfud, Muh. A. (2021). Tinjauan Pengaturan Konservasi Sumber Daya Alam Hayati dalam Berbagai Putusan Mahkamah Konstitusi Analysis on Regulation of Conversation on Biological Resources in. Jurnal Konstitusi, 18(2).
Widiawati, M., Barkah, R. F., & DS, Y. N. (2022). Analisis Penerapan Pendidikan Lingkungan Hidup di Sekolah Dasar. Pancar, 6(1), 181–186.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10928962
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Aufa Gisti Pravitasari, Nursiwi Nugraheni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN : 3025-6704