Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Peyesuaian Diri Para Calon Biarawati
Abstract
This experimental research aims to find out the impact of emotional intelligence on self-adaptation in future nuns. The subject is the candidate nun of the Flos Carmel Monastery Community in the Sikka district, which consists of 111 female monks aged 18-22. The measurement used is a self-adjustment scale. As for data collection techniques using purposive sampling with criteria. Data analysis method using paired sample test with the help of SPSS for windows 16.0. The analysis results showed there was a change in self-adjustment after given the tablet with a significant scale of 0,000. So there's an increase in self-adaptation in the future nun Flos Carmeli.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustian, Ginanjar. 2005.Rahasia sukses membangun kecerdasan emosi dan spiritual.
Ali, Mohammad dan Asrori, Mohammad. 2004. PsikologiRemaja. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Baharuddin. 2014.Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: Ar- ruzz Media.
Bambang, Andik. 2004. Peranan Kecerdasan Emosional Dalam Meningkatkan KualitasBelajar Pendidikan Agama Islam Siswa AMK Kosgoro I Lawang Malang. Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Bernard, M. E. (2013). The strength of self-acceptance: theory,practice and research. New York: Springer
BPK Gunung Mulia.
Curtis, A. Kenneth. 2007. Peristiwa Penting Dalam Sejarah Kristen. Jakarta:
dalam Agama Dunia. Jakarta: Ditpetra Depag RI.
F. D, Wallem. 2003. Riwayat Hidup Singkat Tokoh-tokoh. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Firman, F. (2018). Dukungan Sosial Dan Penyesuaian Diri Wanita Lanjut Usia Dalam Keluarga Di Minangkabau.
Ghufron, M. Nur dan S., RiniRisnawita. 2010. Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Goleman, Daniel. (2005). Emotional Intelligence (Kecerdasan Emosional). Penerjemah: T. Hermaya. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Hagang, D. A. F. (2015). Kebermaknaan hidup pada biarawati di Kalimantan Timur. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(2).
Hardjana, AG, dkk. 1997. Mengikuti Yesus Kristis. Yogyakarta: Kanisius.
Hurlock, E. 1996. Psikologi perkembangan.Alih bahasa: suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Jakarta : penerbit Erlangga
Jakarta: the ESQ way 165.
Jurnita. 2011. Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Aklhak Terpuji Siswa Madrasah Aliyah Swasta (MAS) Masmur Pekanbaru. Skripsi. Pekanbaru: Fakultas Agama Islam Univesitas Islam Riau.
Reuther, Rosemary Radford. Ed: Arvind Sharma. Tanpa Tahun. Perempuan
Rumini, Sri dan Sundari, Siti. 2004. PerkembanganRemaja. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Saifuddin Azwar. (2013). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Sari, E. P., & Nuryoto, S. (2002). Penerimaan Diri pada Lanjut Usia Ditinjau dari Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi NO. 2, 73-88
Schneiders, A, A. (1960). Personal Adjustment and Mental Health. New York: Holt, Rinehart, and Winston Inc.
Sugiyono. 2015. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih.2003. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sunarto & Hartono. (2006). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sunarto danHartono, Agung. 2008. Perkembangan Peserta Didik, Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sutrisno Hadi. (2004). Metodologi Research. Yogyakarta: Andi Offset.
Syam, Suardi. 2015. PsikologiPerkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: NUSA MEDIA.
Syamsu Yusuf. (2007). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Tohwae-aryi, Ismaael. 2009. Problematika Yang Dihadapi Mahasiswa Islam Patani Dalam Melanjutkan Studi.Skripsi. Pekanbaru: Fakultas Agama Islam sUnivesitas Islam Riau.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10494823
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Demetriana Oeleu, Debi Angelina Br Barus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN : 3025-6704