Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Alat Komunikasi Dalam Meningkatkan Efektivitas Dakwah di Era Digital

Ilham I, Sri Muliana, Suci Muthia Sihombing, Suci Rahmitha, Aldi Kurniawan Sirait

Abstract


Social media has become an effective means of spreading da’wah messages globally. The purpose of this study is to analyze the use of social media in increasing the effectiveness of da’wah in the digital era. The results of this study are that the use of social media in da’wah has an important role and great potential. Da’wah messages can be spread quickly and effectively through social media, reaching a wider audience. However, the use of social media in da’wah must be wise and responsible. Da’wah content needs to pay attention to the truth, credibility, and context of Islamic teachings. Collaboration between kiai, santri, and wise social media users is needed. Challenges include the spread of inaccurate information and a lack of understanding of social media ethics. A wise approach and effective strategy are needed, such as ensuring the accuracy of information and increasing digital literacy. The use of social media in da’wah has complex social impacts, with benefits and negative impacts that need to be watched out for. Good understanding and wise use are very important in utilizing social media in da’wah.

Keywords


Social Media, Da'wah, Digital Era

Full Text:

PDF

References


Adinegoro, K. R. R. (2022). Relasi Media Sosial Dan Pasar Dalam Perubahan Nilai Publik Mengenai Pengaruh Dakwah Di Media Sosial Terhadap Pandangan Gaya Hidup Halal. Halal Research Journal.

Arif, E., & Roem, E. R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial. Jurnal Ranah Komunikasi (Jrk), 3(1), 34–44.

B, M. A. (2020). Dakwah Dalam Media Sosial Dan Permasalahan Sosial Di Masa Pandemi Memicu Budaya Dan Edukasi Masyarakat Saat Ini.

Burhanudin, A. M., Nurhidayah, Y., & Chaerunisa, U. (2019). Dakwah Melalui Media Sosial. Orasi: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 10(2), 236–246.

Faridah, F., Zulkarnain, Z., Yusuf, M. S., & Asriadi, A. (2022). Efektivitas Dakwah Melalui Media Sosial Instagram Dalam Pandangan Kaum Milenial. Retorika : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam.

Hajar, S., & Anshori, M. S. (2021). Strategi Komunikasi Persuasif Farah Qoonita Dalam Menyampaikan Dakwah Melalui New Media.

Hayat, N. M., & Riam, Z. A. (2022). Peran Komunikasi Dakwah Di Era Digital Upaya Maksimal Pembelajaran Agama Islam. Iq (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam.

Hendradi, N. A. P. P. (2019). Implementasi Roadmap For Cloud Computing Adoption (Rocca) Untuk Media Dakwah Pada Organisasi Muhammadiyah.

Noviandi, N., Nisa, P. C., & Sari, L. P. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Zoom Dan Google Meet Sebagai Media Dakwah Pada Masa Pandemi Covid-19.

Nugraha, Y. B., & Ayundasari, L. (2021). Sunan Kalijaga Dan Strategi Dakwah Melalui Tembang Lir-Ilir. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu- Ilmu Sosial.

Nurlina. (2020). Berdakwah Di Media Sosial Sebagai Sarana Penyebar Dakwah Di Era Digital.

Prastiyo, R. E., & Hidayah, L. F. (2022). Analisis Isi Pesan Dakwah Dalam Akun @Nugarislucu Pada Media Sosial Twitter Dengan Studi Kasus Tanggal 01 Maret 2020 - 01 April 2020. Busyro : Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam.

Ramadani, R. (2020). Efektivitas Dakwah Dalam Media Digital Untuk Generasi Z.

Randani, Y. N. F., Safrinal, S., Latuconsina, J. Z., & Purwanto, M. R. (2021). Strategi Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Dakwah Untuk Kaum Milenial. At-Thullab : Jurnal Mahasiswa Studi Islam.

Rohman, D. A. (2019). Komunikasi Dakwah Melalui Media Sosial. Tatar Pasundan, 13(2), 299535.

Romadani, A., & Fikry, Y. (2021). Peran Media Sosial Dalam Dakwah Islam Nahdlatul Ulama (Instagram @Nuonline_Id).

Salsabila, F., & Muslim, I. F. (2022). Pemanfaatan Whatsapp Sebagai Media Literasi Digital Untuk Dakwah Di Kalangan Mahasiswa. Intelektium.

Sihabuddin, M. A. (2022). Pesan Dakwah Di Era Digital Dalam Perspektif Ummatan Wasathon. Jurnal Komunikasi Islam Dan Kehumasan (Jkpi). Silvia, M. (2019). Strategi Content Creator Pada Dakwah Di Media Sosial: Studi Kasus Pada Akun Instagram @Pejuang.Mahar

Subul, F., & Abdurrazaq, M. N. K. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Pada Akun Instagram @Mau.Benerbareng Sebagai Media Dakwah Terhadapperubahan Sikap Followers. Salam: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I.

Sumadi, E. (2016). Dakwah Dan Media Sosial: Menebar Kebaikan Tanpa Diskrimasi. Komunikasi Penyiaran Islam, 1(1), 173–190.

Surianto, S. (2020). Dakwah Bershalawat Melalui Media Sosial Perspektif Hadis (Studi Kasus Prank Shalawat Di Chanel Youtube Gus Aldi).

Uddin, S., & Muhid, A. (2021). Efektivitas Pesan Dakwah Di Media Sosial Terhadap Religiusitas Masyarakat Muslim: Analisis Literature Review.

Wibowo, A. (2019). Penggunaan Media Sosial Sebagai Trend Islam Di Era Digital. Jurnal Islam Nusantara, 3(2), 339–356




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15359036

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Ilham I

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704