Kinerja Pegawai Dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Adiministrasi Kependudukan di Kantor Camat Ongka Malino Kabupaten Parigi Moutong
Abstract
This study aims to analyze the effect of employee performance on the quality of public administrative services at the Ongka Malino Sub-District Office, Parigi Moutong Regency. Using a quantitative method with a descriptive approach, data were collected through questionnaires completed by 30 respondents. The results show that employee performance has a positive and significant effect on the quality of public services, with a significance value of 0.000 < 0.05 and a t-value of 7.305 > t-table value of 0.0018. The coefficient of determination (R²) of 65,6% indicates that employee performance contributes to improving the quality of public services, while the remaining 34,4% is influenced by other factors. To maintain and improve service quality, it is recommended that the sub-district office enhance employee competencies through training, improve internal communication, and implement a more structured performance evaluation system.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Elmanda, R., & Nurdin, M. R. A. (2020). Pengaruh Disiplin Kerja Dan Komunikasi Terhadap Kinerja Karyawan PT. Dyandra Promosindo. Jurnal Ekonomi Dan Industri, 21(3), 50–61. https://doi.org/10.35137/jei.v21i3.496
Febriana, Z., & Taupik, M. (2024). Kualitas Pelayanan Pembuatan Surat Keterangan Catatan Kepolisian (Skck) Dilihat Dari Aspek Responsiveness (Ketanggapan) Pada Polres Tabalong. Jurnal Administrasi Publik Dan Administrasi Bisnis, 7(2), 1373–1386.
Hendriana, T. I., & Irawan, N. (2024). The Influence of Service Quality on Customer Satisfaction. International Journal of Applied Finance and Business Studies, 11(4), 913–921. https://doi.org/10.54099/ijibr.v1i1.253
Herlina, D. (2022). Kualitas Pelayanan Publik Di Kantor Kelurahan Sukajaya Kecamatan Purba Ratu Kota Tasikmalaya. JAK PUBLIK (Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Publik), 3(2), 1–7.
Hutapea, C. (2023). Perkembangan Kecamatan Dalam Pembinaan Dan Pengawasan Penyelenggaraan Pemerintahan Kelurahan. Jurnal Administrasi Publik ( JAP ), 9(1).
Ibrahim, F. E., Djuhartono, T., & Sodik, N. (2021). Pengaruh Kerjasama Tim Terhadap Kinerja Karyawan Di PT. Lion Superindo. Jurnal ARASTIRMA Fakultas Ekonomi Program Studi Manajemen UNPAM, 1(2), 316–325.
Isa. R. (2014). Restrukturisasi Organisasi Pelayanan Kependudukan. Ideas Publishing. Gorontalo. https://scholar.google.co.id/citations?user=DtOb4BAAAAAJ&hl=id&oi=ao#:~:text=Restrukturisasi%20Organisasi%20Perlayanan%20Kependudukan.
Maharani, D. A., Usman, O., & Rachmadania, R. F. (2023). Analisis Pelayanan Publik Melalui Website PPID Pada Lembaga Administrasi Negara. Jurnal Media Administrasi, 8(1), 80–90.
Mahendra, R., Agustang, A., & Idkhan, A. M. (2021). Analisis Kinerja Aparatur Sipil Negara Dalam Pelayanan Publik. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan (JISIP), 5(4), 1603–1608. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i4.2578/http
Mathis, R. L., & Jackson, J. H. (2006). Manajemen Sumber Daya Manusia (Edisi ke-1). Salemba Empat.
Nopendia, M., Bustami, E., & Bustian. (2023). Pengaruh Kemampuan Kerja Terhadap Kualitas Pelayanan Melalui Kinerja Pegawai Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kerinci. Jurnal Administrasi Nusantara (JAN) Maha, 5(7).
Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 4 Tahun 2010 tentang Pedoman Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan. (n.d.). JDIH Jakarta. Retrieved March 17, 2024, from https://jdih.jakarta.go.id/dokumen/detail/12420
Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2008 Tentang Kecamatan. (n.d.). Badan Pemegang Kekuasaan Republik Indonesia. Retrieved March 13, 2024, from https://peraturan.bpk.go.id/Details/4831
Ratna, Y., Darmawan, E. D., & Sudewa, J. (2010). Pengaruh Kinerja Pegawai Terhadap Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Kecamatan Margahayu Kabupaten Bandung. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Ilmu Sosial, 4(1).
Rendy, Rahman, Hasran, & Nuddin. (2023). Pengaruh Kinerja Pegawai Dalam Meningkatkan Pelayanan Pada Kantor Kecamatan Panakukang Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Administrasita’, 14(1). https://doi.org/10.47030/administrasita.v14i1.517
Riani, N. K. (2021). Strategi Peningkatan Pelayanan Publik. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(11).
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2015). Perilaku Organisasi (Edisi ke-1). Salemba Empat.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Edisi 2). ALFABETA.
Tahir, A., Abdussamad, Z., & . D. (2020). The Determinants of Personality Formation of Public Services in the Local Government of Pohuwato Regency, Gorontalo. Brain. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 11(1), 157–177. https://doi.org/10.18662/brain/11.1/21
Undang-undang (UU) Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik. (n.d.). Badan Pemegang Kekuasaan Republik Indonesia. Retrieved March 23, 2024, from https://peraturan.bpk.go.id/Details/38748/uu-no-25-tahun-2009
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15348589
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Siti Sopia, Arifin Tahir, Sri Yulianty Mozin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN : 3025-6704