Dinamika Perilaku Agresif Klitih dan Peran Bimbingan Konseling dalam Upaya Preventif: Tinjauan Literatur
Abstract
The phenomenon of klitih in Yogyakarta has become a worrying social issue, especially because of the involvement of adolescents in violent acts that are often carried out without clear motives. This article aims to examine the dynamics of aggressive behavior of klitih perpetrators and examine the strategic role of guidance and counseling in preventive efforts against this deviant behavior. The method used is a literature review of scientific articles, journals, and relevant books obtained through academic platforms. The results of the study indicate that aggressive behavior in adolescents, including klitih, can be minimized through a guidance and counseling approach that focuses on developing emotional regulation, self-control, and social skills. School counselors have an important role in designing preventive programs based on student needs, such as mindfulness training and conflict resolution simulations. Thus, guidance and counseling services become a key instrument in creating a safe, supportive educational environment that is able to shape adolescent character positively in order to prevent the emergence of aggressive behavior in the future.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraini, W., Rifani, E., & Prasetyo, A. (2023). Faktor-Faktor Penyebab Perilaku Agresif Pada Remaja : Studi Literatur. Jambura Guidance and Counseling Journal, 4(1), 39–44.
Atmadja, R. R., & Priatmono, B. (2022). Peningkatan Program Bimbingan Kepribadian Terhadap Klien Pelaku Kejahatan Jalanan Di Bapas Kelas I Yogyakarta. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(4), 1483–1490.
Dafa, A. M., & Noorrizki, R. D. (2022). Perilaku Agresi Suporter Sepak Bola di Indonesia Ditinjau dari Contagion Theory. Flourishing Journal, 2(5), 338–347.
Fachridatul, A., & Hartati, M. T. S. (2022). Hubungan Antara Regulasi Emosi Dan Perilaku Agresif Pada Siswa Broken Home MTs Al Asror. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 13(2), 1–7.
Fatkhurrokhim, M. M., & Biafri, V. S. (2022). Analisis Kebutuhan Program Pembinaan Bagi Anak Tindak Pidana “Klitih” di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas II Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 3323–3336.
Fauziah, M., Saputra, W. N. E., Supriyanto, A., Astuti, B., Ayriza, Y., & Belandina, S. S. (2022). Bimbingan Kedamaian: Strategi konselor mereduksi agresivitas. Jurnal Fokus Konseling, 8(2), 10–16.
Hanggoro, D. (2022). Fenomena klitih serta dampaknya terhadap perilaku komunikasi korban klitih di yogyakarta. Metta: Jurnal Penelitian Multidisiplin Ilmu, 1(4), 757–764.
Jatmiko, D. (2021). Kenakalan remaja klithih yang mengarah pada konflik sosial dan kekerasan di Yogyakarta. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(2), 129–150.
Joanditra, M. T. A., Saptorini, H., & Fauzi, H. N. (2024). Ring road jogja saksi bisu kejahatan “klitih” di yogyakarta. Seminar Karya & Pameran Arsitektur Indonesia, 7(1), 41–52.
Khaira, W. (2022). Kemunculan Perilaku Agresif Pada Usia Remaja. Jurnal Intelektualita Prodi MPI, 11(2), 99–112.
Lubis, I., Lessy, Z., & Sibyan, A. L. (2023). Remaja, Kekerasan, Dan Pendidikan Keluarga: Fenomena Klitih Di Yogyakarta. Jurnal Pendidikan, Kebudayaan & Keislaman, 2, 1–18. https://doi.org/10.24260/jpkk.v2i1.1316
Marini, T., Sholihah, M., & Nusir, L. (2024). Studi Kasus Perilaku Agresif Pada Anak Usia Dini. Jurnal Buah Hati, 11(1), 15–26.
Musadad, M., Hanafi, M. M., & Ulinnuha, M. (2024). Perilaku Agresif Konteks Pendidikan Karakter Telaah Terhadap Al Qur’an Dan Tafsirnya. SAP: Susunan Artikel Pendidikan, 9(2), 242–248.
Nursanti, I. A., & Pudjibudojo, J. K. K. (2021). Damai atau Perang? Faktor-faktor Penyebab Perilaku Agresi pada Budaya Perang Suku Masyarakat Tradisional di Papua. Jurnal Diversita, 7(1), 121–132.
Pohan, B. R. R., Manurung, P., & Daulay, A. F. (2024). Keefektifan Konseling Kelompok Kognitif Behavioral Dalam Mereduksi Perilaku Agresif Siswa Kelas XI MAN 1 Medan. ANALYSIS: Journal of Education, 2(1), 94–102.
Purwadi. (2021). Regulasi Diri dalam Emosi: Strategi Konselor untuk Mereduksi Agresivitas Siswa. Yogyakarta: K-Media.
Rachmayanti, J. D., & Nuryanti, L. (2024). Upaya penanganan perilaku agresif pada remaja pelaku klitih. Jurnal Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 7(2), 57–71.
Rahmatullah, D., & Ardi, M. (2024). Fenomena Klitih (Studi Kasus Tindakan Kejahatan Klitih Berbasis Organisasi Pencak Silat di Kecamatan Kertosono). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(9), 782–794.
Supratman, S. T. A., & Ekawati, D. (2024). Hubungan Antara Regulasi Emosi Dan Konformitas Teman Sebaya Dengan Agresivitas Pada Siswa Kelas XI Di SMK X. PSISULA : Prosiding Berkala Psikologi, 6, 380–389.
Ursula, P. A. (2021). Efektivitas Konseling Behavioral Teknik Asertif Dalam Meminimalisir Perilaku Agresif. COUNSENESIA: Indonesian Journal of Guidance and Counseling, 2(2), 89–97.
Wijanarko, A., & Ginting, R. (2021). Kejahatan Jalanan Klitih Oleh Anak Di Yogyakarta. Recidive : Jurnal Hukum Pidana Dan Penanggulangan Kejahatan, 10(1), 23.
Wuri, D. A., & Nurhidayah, S. (2023). Pelatihan Regulasi Emosi Untuk Menurunkan Perilaku Agresivitas Pada Anak. An-Nizam: Jurnal Bakti Bagi BAngsa, 2(2), 167–173.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15254448
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Dhiya Ayu Setyaningrum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN : 3025-6704