Peluang Social Commerce Melalui Akuisisi Tokopedia Oleh Tiktok Shop Ditinjau Dari Aspek Legalitas

Diah Ayu Wulandari, Bryan Storm Feryan Djie, Andriyanto Adhi Nugroho

Abstract


The existence of an Online Shop/Marketplace is an implementation of the digitalization process in the business sector. This article aims to discover the legality principles related to the acquisition of TikTok Shop and Tokopedia and how Indonesia is prepared to face the era of social commerce. The method used is a literature study that reviews the results of previous research published and supplemented with data from various websites relevant to the topic discussed. The TikTok Shop platform does not yet have clear licensing as an E-Commerce facility in Indonesia. By acquiring Tokopedia, TikTok Shop can operate as an E-Commerce platform. Consumers and business actors must increase their understanding before social commerce can be implemented in Indonesia. It can be concluded that if social commerce such as TikTok Shop is legalized in the future, it is necessary to re-arrange regulations regarding monitoring data use and consumer protection in social commerce so that data used in social media is not misused for buying and selling purposes.


Keywords


Legality of TikTok Shop, Tokopedia Acquisition, Social Commerce

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang‟, Jurnal Komunikasi. doi: 10.21107/ilkom.v14i2.7504.

Anhar, D. A., & Kurniawan, S. (2024). Ketidakpastian Hukum Dalam Kembalinya TikTok Shop Sebagai Platform Social Commerce di Indonesia. UNES Law Review, 6(3), 8963-8976.

Lumentut, R., Frederik, W. A., & Korah, R. (2023). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen atas Pengiriman Barang tidak Sesuai Pesanan dalam Transaksi Jual Beli Online Melalui Aplikasi TikTok Shop. Lex Administratum, 11(03).

Muna, K., & Santoso, B. (2024). Regulasi Izin Perdagangan TikTok Shop Sebagai Fitur Tambahan Aplikasi TikTok di Indonesia. Jurnal USM Law Review, 7(1).

Nurhaliza, S., & Aryanto, S. (2023). Analisis Pengaruh Media Sosial TikTok Terhadap Pertumbuhan Ekonomi. KARIMAH TAUHID, 2(4), 1107-1114.

Puspitaningrum, D. H., & Immanuel, F. T. (2024). Pedagang Digital Kolaborasi TikTok Shop dan Tokopedia. ETIC (EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL), 1(2), 50-54.

Sari, M. N., Septrizarty, R., Farlina, W., Kahar, A., & Nurofik, A. (2022). Analisis Strategi Bisnis UMKM melalui Pemanfaatan Media Sosial TikTok Shop. Journal of Economics and Management Scienties, 5(1), 001-009.

Siagian, A. O., Martiwi, R., & Indra, N. (2020). Kemajuan pemasaran produk dalam memanfaatkan media sosial di era digital. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(3), 44-51. doi: 10.32493/jpkpk.v3i3.4497

Supriyanto, A., Chikmah, I. F., Salma, K., & Tamara, A. W. (2023). Penjualan Melalui TikTok Shop dan Shopee: Menguntungkan yang Mana?. BUSINESS: Scientific Journal of Business and Entrepreneurship, 1(1), 1–16. https://journal.csspublishing.com/index.php/business/article/view/43.

Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen.

Undang-Undang terkait Informasi dan Transaksi Elektronik yang tercantum dalam Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008, UU Nomor 19 Tahun 2016, dan UU Nomor 1 Tahun 2024.

Peraturan Pemerintah Nomor 71 Tahun 2019 tentang Penyelenggaraan Sistem dan Transaksi Elektronik.

Peraturan Menteri Perdagangan Nomor 31 Tahun 2023 tentang Perizinan Berusaha, Periklanan, Pembinaan, dan Pengawasan Pelaku Usaha dalam Perdagangan Melalui Sistem Elektronik (PMSE).

Annur, C. M. (2023). Pengguna Internet di Indonesia Tembus 213 Juta Orang hingga Awal 2023. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/09/20/pengguna-internet-di-indonesia-tembus-213-juta-orang-hingga-awal-2023.

Azizah, N. (2019). TikTok Siap Penuhi PP Penyelenggaraan Sistem Elektronik. Republika Online. https://tekno.republika.co.id/berita/q2rnp0463/TikTok-siap-penuhi-pp-penyelenggaraan-sistem-elektronik.

Irawati. (2023). TikTok Shop Bisa Buka Lagi di Indonesia Asalkan Penuhi Syarat Ini. Infobanknews. https://infobanknews.com/TikTok-shop-bisa-buka-lagi-di-indonesia-asalkan-penuhi-syarat-ini/.

Rahmayani, Y. (2023). TikTok, YouTube & Meta Kompak Urus Izin E-commerce di Indonesia - Mu4 dotco dot id. MU4.Co.id. https://mu4.co.id/TikTok-youtube-meta-kompak-urus-izin-e-commerce-di-indonesia/.

Redaksi. (2023). Pasar Social Commerce di Indonesia Capai USD8,6 Miliar, Butuh Aturan Resmi?. https://www.merdeka.com/uang/social-commerce-terus-tumbuh-di-indonesia-butuh-aturan-resmi.html.

Teknokrat (2023). Inovasi Sosial Commerce dalam Mengubah Dinamika Pasar dan Menjangkau Pelanggan Potensial Bagi UMKM. https://feb.teknokrat.ac.id/inovasi-social-commerce-dalam-mengubah-dinamika-pasar-dan-menjangkau-pelanggan-potensial-bagi-umkm-6/.

TikTok Shop buka lagi setelah akuisisi Tokopedia, pedagang dan afiliator berharap “jangan sampai ditutup lagi.” (2023). BBC News Indonesia. https://www.bbc.com/indonesia/articles/cgrp5yeyvzno.

Wian, A. (2023). Resmi Ketok Palu, Bagaimana Nasib Social Commerce di Indonesia?. https://mekari.com/blog/social-commerce-di-indonesia/.

Yudha, M., W., Auliaulloh, M., D., Putri, S. (2023). Di Balik Tabir Kebijakan Pembatasan Social Commerce di Indonesia: Dampak, Tantangan, dan Potensi terhadap Keseimbangan Ekosistem Perdagangan. https://kliklegal.com/di-balik-tabir-kebijakan-pembatasan-social-commerce-di-indonesia-dampak-tantangan-dan-potensi-terhadap-keseimbangan-ekosistem-perdagangan/.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12522453

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


Media Hukum Indonesia (MHI)

E-ISSN :3032-6591

Organized by Penerbit Yayasan Daarul Huda Kruengmane,