Pendidikan Seksual Dalam Pencegahan Pelecehan Seksual di Sekolah Dasar

Isna Dzulhi Amalina, Siti Masyithoh

Abstract


This study aims to examine more deeply the importance of sexual education in overcoming sexual harassment among elementary schools and the factors that influence it. The literature study approach method is used with in-depth analysis of various literature sources and related research. The results of the analysis show that sexual education is an important foundation for children to understand reproductive health, personal boundaries, and how to protect themselves from unwanted behavior. The lack of sexual knowledge in children contributes to the increasing cases of sexual abuse. Therefore, sexual education needs to be provided both through formal education in schools and non-formal education in the family environment. Although there is still a societal stigma associated with talking about sex with children, sexual education can help develop a healthy and responsible attitude towards their bodies and prevent inappropriate sexual behavior. Thus, sexual education should be implemented appropriately and comprehensively as a preventive measure against sexual harassment among elementary school children.


Keywords


Sex Education, Sexual Harassment, Elementary School

Full Text:

PDF

References


Attoriq, S. A., Garis, R. R., & Nurwanda, A. (2022). Peran Dinas Sosial Dalam Menangani Masalah Korban Pelecehan Seksual Di Kabupaten Ciamis. Unigal Repository, 2(2), 3678–3688.

Badriana, R., & Handoyo, S. (2020). Dinamika Psikologis Pemimpin Laki-laki Menangani Pelecehan Seksual di Tempat Kerja. INSAN: Jurnal Psikologi dan Kesehatan Mental, 5(2), 125–133. https://doi.org/10.20473/jpkm.v5i22020.125-133

Dahlia, S., Yusran, S., & Tosepu, R. (2022). Analisis Faktor Penyebab Perilaku Pelecehan Seksual Terhadap Anak Di Bawah Umur Di Kecamatan Angata Kabupaten Konawe Selatan. Jurnal Ilmiah Ilmu Keperawatan, 13(3), 169–179. https://stikes-nhm.e-journal.id/NU/index

Ferdina, V., Jacinda, I., & Jesica, N. (2019). Penegakkan Hukum Terhadap Pelecehan Seksual Melalui Teknologi Informasi (Cyber) Ditinjau Dari Undang-Undang Nomor 19 Tahun 2016 Tentang Perubahan Atas Undang - Undang Nomor 11 Tahun 2008 Tentang Informasi Dan Transaksi Elektronik. Jurnal Panorama Hukum, 4(2), 89–101. https://doi.org/10.21067/jph.v4i2.2732

Fusfitasari, Y., & Saprihadi, K. (2020). the Effect of Music Therapy on Pain Level in Infusion in Children 6-12 Years of Age At Harapan Dan Doa Hospital. Jurnal Vokasi Keperawatan (JVK), 3(2), 144–152. https://doi.org/10.33369/jvk.v3i2.13088

Hakim, M. A. R., Putridianti, W., Febrini, D., & Astari, A. R. N. (2022). Pentingnya Sex Education Pada Siswa di Kelas Tinggi Sekolah Dasar (Persepsi & Peran Guru). Jurnal Studi Islam, Sosial, Dan Pendidikan, 1(2), 10–16. https://ejournal-insancendekia.com/index.php/HOME

Haryono, S. E., Anggareni, H., Muntomimah, S., & Iswahyudi, D. (2018). Impelementasi Pendididkan Sex pada Anak Usia Dini di Sekolah. JAPI (Jurnal Akses Pengabdian Indonesia), 3(1), 24–34. https://doi.org/10.33366/japi.v3i1.839

HI.Yusuf, H. (2019). Pentingnya Pendidikan Seks Bagi Anak. Al-Wardah: : Jurnal Kajian Perempuan, Gender dan Agama, 13(1), 131–141. https://doi.org/10.46339/al-wardah.v13i1.163

Jatmikowati, T. E., Angin, R., & Ernawati. (2015). MODEL DAN MATERI PENDIDIKAN SEKS ANAK USIA DINI PERSPEKTIF GENDER UNTUK MENGHINDARKAN SEXUAL ABUSE. Cakrawala Pendidikan, 3, 434–448.

Kayowuan Lewoleba, K., & Helmi Fahrozi, M. (2020). Studi Faktor-Faktor Terjadinya Tindak Kekerasan Seksual Pada Anak-Anak. Esensi Hukum, 2(1), 27–48. https://doi.org/10.35586/esensihukum.v2i1.20

Kusuma, V. (2021). Pendidikan Seksualitas untuk Anak. Griya Pustaka Utama.

Kwirinus, D. (2022). Menyingkap Teori Seksualitas Psikoanalisa Sigmund Freud Dan Usaha Penerapannya Dalam Pendidikan Seksualitas. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(2), 556–573. https://doi.org/10.26418/j-psh.v13i2.57871

Marwa, M. (2016). Pengetahuan, Sikap dan Keterampilan Guru Sebagai Prevensi terhadap Kekerasan Seksual Pada Anak. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 1(1), 51–68. https://doi.org/10.33367/psi.v1i1.238

Maulana Muslich, I., Ni’mah, M., & Haflidlatil Kiromi, I. (2023). Pentingnya Pengenalan Seks dalam Pencegahan Sexual Abuse Pada Anak Usia Dini. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(2), 29–38. https://doi.org/10.25299/ge.2023.vol6(1).11886

Nada, R. K. (2023). ANAK DAN KEJAHATAN SEKSUAL: SEKS EDUKASI SEBAGAI USAHA PREVENTIF KEKERASAN SEKSUAL PADA ANAK SEKOLAH DASAR DI ERA DIGITAL. Jurnal Kajian Kritis Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Dasar, 6(1), 31–41. https://ejournal.stainupwr.ac.id/

Noviani, U. Z., Arifah, R., Cecep, & Humaedi, S. (2018). MENGATASI DAN MENCEGAH TINDAK KEKERASAN SEKSUAL PADA PEREMPUAN DENGAN PELATIHAN ASERTIF. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 5(1), 48–55. https://doi.org/10.35673/as-hki.v1i2.484

Nugraha, B. D., & Wibisono, S. (2016). Adik Bayi Datang Dari Mana? A-Z Pendidikan Seks Usia Dini. Noura Books.

Nugrahani, R. F., Zuhroh, L., Andayani, S., Lail Rosyidatul Mu’ammaroh, N., Kholisna, T., & Nuskha Rahmah, A. (2024). Pendidikan Seksual Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Pengabdian Masyarakat, 3(1), 7–12. https://doi.org/10.36636/eduabdimas.v3i1.3457

Patty, F. U., Tetelepta, N., Hukubun, R. D., Mahu, S. A., & Linansera, V. (2022). Sosialisasi Sex Education: Pentingnya Pengenalan Pendidikan Seks pada Remaja sebagai Upaya Meminimalisir Penyakit Menular Seksual. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi, 1(2), 225–231. https://doi.org/10.55123/abdikan.v1i2.293

Permatasari, E., & Adi, G. S. (2017). GAMBARAN PEMAHAMAN ANAK USIA SEKOLAH DASAR TENTANG PENDIDIKAN SEKSUAL DALAM UPAYA PENCEGAHAN KEKERASAN SEKSUAL PADA ANAK. THE INDONESIAN JOURNAL OF HEALTH SCIENCE, 9(1), 70–79.

Qurotul Ahyun, F., Solehati, S., & Prasetiya, B. (2022). Faktor Penyebab Terjadinya Pelecehan Seksual Serta Dampak Psikologis Yang Dialami Korban. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 92–97. https://doi.org/10.46773/alathfal.v3i2.488

Rahmasari, R., & Fathiyah, K. N. (2023). Penerapan Pendidikan Seksual Dini BerbasisMedia Audio Visual melalui Lagu Kujaga Tubuhku. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 842–854. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3754

Rahmiati, R., & Ninawati, M. (2020). Problematika Perkembangan Anak Di Sekolah Dasar: Kekerasan Seksual Pada Siswa Sekolah Dasar dan Pencegahannya. Seminar Nasional Pgsd Uhamka 2020, 135–144.

Ridwan, M., AM, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42–51. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427

Sari, D. M., Purwanti, P., & Endang, B. (2018). Meningkatkan Pemahaman Pendidikan Seks Peserta Didik Melalui Bimbingan Kelompok. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(8), 1–10. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/27245

Sitompul, L. U., Sendratari, L. P., Sembiring, S., Arya, G. M., & Wirawan, S. (2023). Definisi Sexual Harassment Berdasarkan Jenis Kelamin Di Kalangan Mahasiswa. SOSIOGLOBAL: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Sosiologi, 7(2), 130–147.

Sri Rahayu, R. (2018). Studi Literatur: Peranan Bahasa Inggris Untuk Tujuan Bisnis Dan Pemasaran. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 1(4), 149–158.

Sulastri, S. (2019). Kekerasan Seksual Terhadap Anak: Relasi Pelaku- Korban, Pola Asuh Dan Kerentanan Pada Anak. Jurnal Psikologi Malahayati, 1(2), 61–71. https://doi.org/10.33024/jpm.v1i2.1961

Sulistiyowati, A., Matulessy, A., & Pratikto, H. (2018). Psikoedukasi Seks: Meningkatkan pengetahuan untuk Mencegah Pelecehan Seksual pada Anak Prasekolah. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 06(01), 17–27. https://doi.org/10.15900/j.cnki.zylf1995.2018.02.001

Triwijati, N. K. E. (2007). Pelecehan Seksual : Tinjauan Psikologis. Journal Unair, 20(4), 303–306.

Widiarsa. (2019). KAJIAN PUSTAKA (LITERATURE REVIEW) SEBAGAI LAYANAN INTIM PUSTAKAWAN BERDASARKAN KEPAKARAN DAN MINAT PEMUSTAKA. Media Informasi, 28(1), 111–124. https://doi.org/10.22146/mi.v28i1.3940

Zahro, F., Wuryandini, E., Suneki, S., & Tunjungsari, D. R. (2022). Penguatan Sikap Percaya Diri Melalui Proses Pembelajaran Tema 4 Kewajiban Dan Hakku Kelas III Sekolah Dasar Pandeanlamper 01 Semarang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(2), 1588–1591.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11217243

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Isna Dzulhi Amalina, Siti Masyithoh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704