Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Membentuk Identitas Gender

Kurnia Sary, Rani Maulidina, Riska Yuniar, Suci Utami Putri

Abstract


Understanding gender has great significance for various levels of society, including children, adolescents and adults. Gender identity refers to the term used to describe an individual's tendencies regarding female and male roles. This research aims to explore information about the importance of the role of parents in the formation of gender behavior through a literature review from various sources. The qualitative descriptive method in this article uses a type of research in the form of library research (literature review), specifically collecting information or scientific articles related to literature reviews of a library nature. From the previous evaluation, it can be concluded that the care provided by parents has a significant impact in forming gender identity in young children.


Keywords


parenting, gender, childhood

Full Text:

PDF

References


Adriany, V. (2017). The internationalisation of early childhood education: Case study from selected kindergartens in Bandung, Indonesia. Policy Futures in Education, Neo-liberal Policies and Practices of Early Childhood Education in Asia, 1–16. https://doi.org/10.1177/1478210317745399

Al Baqi, S. (2021). Penguatan Identitas Gender pada Siswa Laki-laki Melalui Kehadiran Guru Laki-laki di Tingkat PAUD. Martabat, 5(2), 289-309.

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2018). Peningkatan Kemampuan Sosial Emosional Melalui Permainan Kolaboratif pada Anak KB. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 20. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.3

Anwar, A. (2016). Kontribusi Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak (Studi Perspektif Modal Sosial di Kota Parepare). Kuriositas: Media Komunikasi Sosial dan Keagamaan, 9(1), 57-65.

Bogdan, Robert C. and Taylors K.B. 1992. Qualitative Researtch for Education An Introduction to Theory and Metdods. Boston: Ally and Bacon Inc.

Ekawati & Elihami. (2020). Persepsi Revolusi Mental Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(2).

Endendijk, J. J., Groeneveld, M. G., & Mesman, J. (2018). The gendered family process model: An integrative framework of gender in the family. Archives of sexual behavior, 47, 877-904.

Fitria, N. (2016). Pola Asuh Orang Tua Dalam Mendidik Anak di Era Digital. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).

Hana, F., & Nara, M. (2021). IDENTITAS GENDER ANAK DALAM BINGKAI KOMUNIKASI ORANGTUA DI KOTA KUPANG. Jurnal Communio: Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1).

Hasanah, U. (2016). Pola asuh orangtua dalam membentuk karakter anak. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 72–82

Indrijati. H, dkk. (2017). Psikologi Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia Dini: Sebuah Bunga Rampai (Edisi Pertama): Prenada Media.

Jasiah, J., Marselus, M., Marjuki, M., Taufiq, A., Berlianti, N. A., Wijayanti, A., ... & Nailissa’adah, N. A. (2021). Mahir menguasai PTK (penelitian tindakan kelas) dalam 20 hari.

Jihan, A. (2021). Ketidakadilan Gender pada Keluarga Pengemudi Gojek Perempuan di Kota Purwokerto. IAIN Purwokerto.

Latifah, A. (2020). Peran lingkungan dan pola asuh orang tua terhadap pembentukan karakter anak usia dini. JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3 (2), 101-112.

Lestari, G. A., Abddurrazaq, A., & Noviza, N. (2023). DAMPAK PERBEDAAN POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP KESADARAN GENDER ANAK (STUDI KASUS ORANG TUA REMAJA “D” YANG BERPERILAKU FEMINIM DI DESA MUARA PINANG KABUPATEN EMPAT LAWANG). ADIBA: JOURNAL OF EDUCATION, 3(3), 375-379.

Listyaningrum, EM (2021). Peran Orang Tua dalam Pengenalan Pengetahuan Gender Anak Usia Dini Pada Masa Pandemi. Satya Widya, 37 (2), 116-122.

Mirzaqon, A. (2018). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Expressive Writing Library. Jurnal BK UNESA, (1), 1–8.

Moeslichatoen, R. (2004). Metode Pengajaran di Taman Kanak-kanak. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 169.

Nurohim, S. (2018). Identitas Dan Peran Gender Pada Masyarakat Suku Bugis. Sosietas, 8(1). https://doi.org/10.17509/sosietas.v8i1.12499

Pebriana, P. H. (2017). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 8. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26

Pembelajaran Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(5)

Priyandanu, P., Ulfah, M., & Salim, I. (2020). Sosialisasi Orangtua tentang Peran Gender pada Anak Usia Dini di Desa Sungai Kunyit Laut Kabupaten Mempawah. Priyandanu, 9(9).

Putra, A., Junaidi, F., & Fitri, Y. (2020). Kajian Gender: Stereotipe Pada Anak dalam Keluarga. Jurnal Obor Pemnas, 3(2).

Rahmadhani, G. A., & Virianita, R. (2020). Pengaruh Stereotip Gender dan Konflik Peran Gender Laki-laki terhadap Motivasi Kerja Pemuda Desa Putus Sekolah. Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 4(2). https://doi.org/10.29244/jskpm.4.2.217-234

Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-51.

Rofiah, R. N., & Diani, R. R. (2022). Pendidikan Keluarga Dalam Pengenalan Identitas dan Peran Gender Pada Anak Usia Dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 44-55.

Rogošić, S., Maskalan, A., & Krznar, T. (2020). Preschool Teachers’ Attitudes Towards Children’S Gender Roles: the Effects of SocioDemographic Characteristics and Personal Experiences of Gender Discrimination. Problems of Education in the 21st Century, 78(3). https://doi.org/10.33225/pec/20.78.410

Sofiani, I. K., Mufika, T., & Mufaro’ah, M. (2020). Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.300

Sovitriana, R. (2020). Kajian Gender dalam Tinjauan Psikologi. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Tandayu, D., & Syukri, M. (2015). Pengenalan Peran Gender Dalam

Tuliah, S. (2018). Kajian Motif Pelaku Kekerasan Seksual Terhadap Anak Melalui Modus Operandi Di Lingkungan Keluarga. EJournal Sosiatri-Sosiologi, 6(2).

Vega, A. De, Hapidin, H., & Karnadi, K. (2019). Pengaruh Pola Asuh dan Kekerasan Verbal terhadap Kepercayaan Diri (Self-Confidence). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 433. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.227

Wahyuni, A. (2021). Identitas Gender pada Anak Usia Dini. JURNAL TILA (Tarbiyah Islamiyah Lil Athfaal), 10(1).

Westwater, J. J., Riley, E. A., & Peterson, G. M. (2019). What about the family in youth gender diversity? A literature review. International Journal of Transgenderism, 20(4), 351-370.

Wulandari, R., Ichsan, B., & Romadhon, Y. A. (2017). Perbedaan Perkembangan Sosial Anak Usia 3-6 Tahun Dengan Pendidikan Usia Dini Dan Tanpa Pendidikan Usia Dini Di Kecamatan Peterongan Jombang. Biomedika. https://doi.org/10.23917/biomedika.v8i1.2900




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10436992

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Kurnia Sary, Rani Maulidina, Riska Yuniar, Suci Utami Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 


Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial

ISSN : 3025-6704