Peran Sertifikasi Halal dalam Melindungi Konsumen Muslim: Tinjauan Hukum Islam dan Hukum Nasional

Adelia Maelani Agustin, Firda Shauma Destiawan, Moch Diki Yulianto, Okta Nurul Gina, Sulis Indriani, Edi Suresman

Abstract


Halal certification is an important instrument to ensure the halalness of products which aims to protect the interests of Muslims. The position of halal certification in the Indonesian national legal system is very important because it has been regulated in legislation, especially in Law Number 33 of 2014 concerning Halal Product Guarantee. In addition, the halal fatwa issued by MUI is also respected and followed by the government and the Muslim community. This study aims to analyze the role of halal certification in protecting Muslim consumers based on the perspective of Islamic law and national law. The method used in this research is a literature study with a qualitative descriptive approach to examine the sources of Islamic law and national regulations related to halal certification. The results of the study show that halal certification has a strategic role in providing legal certainty to Muslim consumers and protecting their rights to avoid products that are not in accordance with Sharia. Halal certification is not only a religious obligation but also a form of legal protection for Muslim consumers, so synergy between Islamic law and national law is needed to ensure its effectiveness.

Keywords


Halal Certification; Consumer Protection; Islamic and National Law; Islam.

Full Text:

PDF

References


Mustaqim, D. (2023). Sertifikasi Halal Sebagai Bentuk Perlindungan Konsumen Muslim: Analisis Maqashid Syariah dan Hukum Positif. AB-JOIEC: Al-Bahjah Journal of Islamic Economics, 1(2), 54-67.

Camelia, I., Achmad, L. I., Ainulyaqin, M. H., & Edy, S. (2024). Analisis Peran Sertifikasi Halal pada Bisnis UMKM Kabupaten Bekasi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(2), 1474-1484.

Hakim, A. (2021). Dasar Hukum Halal Dan Penerapannya Di Indonesia. Adaptasi dan Sinkronisasi Kebijakan Pembangunan Memanfaatkan Momentum New Normal Pasca Covid-19, 83-94.

Hidayat, A. F., & Latumahina, R. E. (2022). Perlindungan Konsumen terhadap Produk Makanan tanpa Sertifikasi Halal yang Dijual Melalui Media Layanan Gofood. Bureaucracy Journal: Indonesia Journal of Law and Social-Political Governance, 2(1), 468-483.

Hidayatullah, M. S. (2020). Sertifikasi dan Labelisasi Halal Pada Makanan dalam Perspektif Hukum Islam (Perspektif Ayat Ahkam). YUDISIA: Jurnal Pemikiran Hukum dan Hukum Islam, 11(2), 251-70.

Japar, R., Paraikkasi, I., & Muthiadin, C. (2024). Peran Lembaga Sertifikasi Halal dalam Membangun Ekosistem Halal... PERAN LEMBAGA SERTIFIKASI HALAL DALAM MEMBANGUN EKOSISTEM HALAL: TANTANGAN DAN PELUANG. In INTERNATIONAL JOURNAL MATHLA’UL ANWAR OF HALAL ISSUES (Vol. 4, Issue 2).

Latifah, E., & Abdullah, R. (2022). Peran sertifikat halal dalam meningkatkan pertumbuhan ekonomi syariah di Indonesia. JIDE: Journal Of International Development Economics, 1(02), 126-144.

Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan multikultural di sekolah dasar (sebuah studi pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42-51.

Malau, P., & Svinarky, I. (2020). Analisis Perspektif Hukum Pengurusan Sertifikasi Halal Dalam Upaya Perlindungan Konsumen. JUSTITIA: Jurnal Ilmu Hukum Dan Humaniora, 7(3), 547-559.

Masrohatin, S., & Hasanah, H. (2025). EFEKTIFITAS PASCA TERBIT SERTIFIKASI HALAL PADA UMKM DI KECAMATAN BANYUWANGI KABUPATEN BANYUWANGI. Ekonomica Sharia: Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Ekonomi Syariah, 10(2), 241-254.

Mohammad, M. F. M. (2021). The Pengaturan Sertifikasi Jaminan Produk Halal Di Indonesia. Kertha Wicaksana, 15(2), 149-157.

Mulyati, S., Abubakar, A., Hadade, H., Islam, U., & Alauddin Makasar, N. (2023). Makanan Halal dan Tayyib dalam Perspektif Al-Quran (Vol. 1, Issue Januari).

Putri, S. A. (2024). IMPLIKASI YURIDIS DALAM PENGGUNAAN LABEL HALAL PADA MAKANAN YANG BELUM BERSERTIFIKAT HALAL (STUDI DI KOTA MATARAM).

Putri, S. D. (2021). Analisis Deskriptif Hadis tentang Halal Food. Jurnal Riset Agama, 1(2), 285–295. https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14567

Rakhmawati, N. A., Fatawi, J., Najib, A. C., & Firmansyah, A. A. (2021). Linked open data for halal food products. Journal of King Saud University - Computer and Information Sciences, 33(6), 728–739. https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2019.04.004

Rifa’i, Y. (2023). Analisis Metodologi Penelitian Kulitatif dalam Pengumpulan Data di Penelitian Ilmiah pada Penyusunan Mini Riset. Cendekia Inovatif Dan Berbudaya, 1(1), 31-37.

Rizkia, D. (2023). Penerapan Sanksi Pidana Terhadap Pelaku Usaha Pemalsuan Label Halal Produk Makanan Dalam Perspektif Peraturan Perundang-Undangan (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Rohman, S., & Sudiro, A. A. (n.d.). Efektifitas dan Jaminan Hukum Sertifikat Halal Self Declare di Indonesia. https://doi.org/10.31933/unesrev.v6i2

Sukri, I. F. (2021). Implementasi Undang-Undang Cipta Kerja terhadap penyelenggaraan sertifikasi halal dan produk halal di Indonesia. Majalah Hukum Nasional, 51(1), 73-94.

Syarif, M., Program, H., Syariah, D. I., Uin, P., & Banjarmasin, A. (n.d.). SERTIFIKASI DAN LABELISASI HALAL PADA MAKANAN DALAM PERSPEKTIF HUKUM ISLAM (PERSPEKTIF AYAT AHKAM). https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/Yudisia/index

Warto, W., & Samsuri, S. (2020). Sertifikasi Halal dan Implikasinya Bagi Bisnis Produk Halal di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 98-112.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15198408

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 


Media Hukum Indonesia (MHI)

E-ISSN :3032-6591

Organized by Penerbit Yayasan Daarul Huda Kruengmane,